واکسن فلج اطفال موسسه رازی ایمن ترین واکسن دنیا دربیش از چهاردهه

به گزارش موسسه رازی، پروفسور عباس شفیعی روز چهارشنبه بابیان این مطلب، افزود: از سال ها پیش تاکنون محققان ایرانی با دستیابی به دانش فنی ساخت واکسن فلج اطفال موفق به تولید این واکسن مهم شده و ایران را در ریف 10 کشور تولید کننده واکسن فوق قرار داده اند.
وی گفت: این واکسن با اجرای برنامه واکسیناسیون همگانی توانسته در 16 سال گذشته ویروس خطرناک فلج اطفال را کنترل کند و کشور را از شر این ویروس وحشی نجات دهد.
دکتر شفیعی با تاکید بر اینکه به جرات می توان گفت ایران ایمن ترین واکسن فلج اطفال دنیا را می سازد، اظهار داشت: هنوز در خارج از کشور واکسن فلج اطفال بر روی سلول پرایمری کلیه میمون تهیه می شود و همین موضوع احتمال آلودگی واکسن را افزایش می دهد.
وی ادامه داد: ولی محل کشت واکسن فلج اطفال در موسسه رازی، سلول دیپلویید ریه انسان است که ایمنی بسیار بیشتری نسبت به سلول کلیه حیوان دارد. این شیوه تولید اگرچه گران بوده و هزینه بیشتری دارد اما سلامت مردم بسیار با اهمیت تر است.
به گفته مشاور رئیس موسسه رازی،گرچه امکانات کشورهای تولید کننده این واکسن پیشرفته تر و مجهزتر از امکانات داخلی است با این حال اما، چون ایران تنها کشوری است که واکسن فلج اطفال را روی سلول دیپلویید ریه انسان به عنوان بستر سلولی تهیه می کند، ایمنی واکسن های ما به مراتب بیشتر است.
این چهره ماندگار کشور که خود عضو تیم مطالعاتی و تولیدی واکسن فلج اطفال در موسسه رازی بود، اظهار داشت: تولید این واکسن از زمان ایجاد بذر اولیه تا رسیدن به مرحله تولید نهایی بسیار زمانبر است و دست کم چهار سال طول می کشد.
پروفسور شفیعی واکسن فلج اطفال را پیشانی و نماد موسسه رازی و پیچیده ترین واکسنی نام برد که در این موسسه تولید می شود و تصریح کرد: به رغم اینکه ایران در منطقه ای خطرناک با شیوع بالای این ویروس در همسایه های غربی و شرقی خود قرار دارد، اما با توجه به سطح ایمنی بسیار بالای این واکسن، در 16 سال اخیر حتی یک مورد هم از ابتلا به این بیماری در کشورمان گزارش نشده است.
براساس این گزارش، فلج اطفال نوعی بیماری حاد ویروسی است که دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می کند و می تواند موجب فلج کامل و یا فلج قسمتی از بدن شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا