تجاری سازی طرح ابتکاری نخستین آبسردکن نی دار در ایران

به گزارش ایرنا، مخترع شیرآلات آبسردکن نی دار در توضیح اختراع خود در جمع خبرنگاران گفت: مرحله ایده تا تجاری سازی و تولید این محصول تقریبا چهار سال به طول انجامید و امروز 20 هزار دستگاه از آن به تولید رسیده و آماده مصرف است.

محمد حسین دهقان دهنوی که تاکنون هشت اختراع را با تایید وزارت نیرو، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و بنیاد ملی نخبگان به ثبت مالکیت رسانده است، گفت: تمامی این اختراعات در زمینه صرفه جویی در مصرف آب و انرژی، حفظ محیط زیست و رعایت بهداشت بوده است و برای مصرف کنندگان علاوه بر راحتی استفاده، دارای صرفه اقتصادی است.

وی درخصوص ویژگی های شیرآلات آبسردکن نی دار که درمرحله ثبت اختراع بین المللی است، بیان داشت: این دستگاه که قابلیت نصب بر روی انواع آبسردکن های خانگی و اداری را داراست به جای لیوان یک بار مصرف، نی را در یک بسته بندی و در محفظه مخصوص دراختیار افراد می گذارد و با فشار شاسی شیر آب و قرار دادن نی در دهان، آب با مقدار مورد نیاز و با فشار از پیش تنظیم شده وارد دهان می شود.

این مخترع یزدی ادامه داد: پس از اشامیدن آب، نی استفاده شده به صورت خودکار سوراخ می شود تا دوباره قابل استفاده نباشد و عملکرد دستگاه به گونه ای است که آب به هیچ عنوان در حین استفاده و بعد از آن به داخل نی و شیر برنمی گردد و بهداشت فردی به طور صد در صد رعایت می شود.

دهقان تصریح کرد: استفاده از این دستگاه بر روی آبسردکن ها علاوه بر کاهش 70 تا 80 درصدی اتلاف آب، موجب 70 درصد کاهش مصرف برق در آبسردکن ها می شود و با توجه به حذف لیوان یک بار مصرف، کمک بزرگی به محیط زیست خواهد بود.

وی با اشاره به نتایج یک برآورد اقتصادی صورت گرفته در رابطه با استفاده از این شیرآلات نی دار گفت: الان حدود 22 هزار و 800 شعبه بانک دولتی در کشور وجود دارد که اکثر آنها از آبسردکن استفاده می کنند که اگر به طور میانگین در هر روز، 100 لیوان یکبار مصرف در هریک از این شعبه ها استفاده شود و قیمت هر لیوان را 16 تومان درنظر بگیریم سالانه حدود 10 میلیارد و 580 میلیون تومان هزینه این لیوان ها خواهد بود که با جایگزینی نی های کوچک سه تومانی به جای لیوان ها هزینه لازم به یک میلیارد و 983 میلیون تومان کاهش می باید که به معنای 81.5 درصد کاهش هزینه است. 

دهقان در آماری دیگر شمار لیوان های یک بار مصرف مورد استفاده در حرم مطهر رضوی در سال گذشته را 149 میلیون و 328 هزار عدد اعلام کرد و گفت: با احتساب قیمت 16 تومان برای هر لیوان، مبلغ دو میلیارد و 389 میلیون تومان برای تهیه این لیوان ها صرف شده است که درصورت جایگزینی نی به جای آنها علاوه بر جلوگیری از هدر رفت حتی یک قطره آب، بیش از یک میلیارد و 941 میلیون تومان در این زمینه صرفه جویی خواهد شد.

وی با قدردانی از حمایتهای صندوق مهر امام رضا (ع) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مساعدت دستگاه های ذیربط در حمایت از طرح های کاربردی در حوزه کاهش اتلاف آب را خواستار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا