انعقاد تفاهم نامه همکاری بین پارک فناوری پردیس و جهاد دانشگاهی

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست انعقاد این تفاهم نامه با حضور مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی، حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و برخی از معاونان و مدیران مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.
از موضوعات این تفاهم نامه می توان به همکاری در راه اندازی فن بازارهای منطقه ای و تخصصی در سطح کشور با محوریت جهاددانشگاهی، همکاری در برگزاری نشست های تخصصی تبادل فناوری و تورهای فناوری، همکاری در توسعه خدمات فناوری،همکاری متقابل در حوزه اطلاع رسانی برنامه ها و فعالیت های دو مجموعه در جوامع هدف و همکاری در زمینه تبادل فناوری بین 8 کشور اسلامی عضو گروه D8 در قالب شبکه موسوم به D8-TTEN اشاره کرد.
در این تفاهم نامه نماینده تام الاختیار پارک، معاون توسعه فناوری پارک و نماینده تام الاختیار جهاددانشگاهی، رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان است.
مدت این تفاهم نامه 2 سال است و در صورت پایان مدت اعتبار با توافق طرفین و شرایط روز قابل تمدید است.
مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی درباره چگونگی عملکرد پارک های فناوری گفت: مجموعه پارک فناوری پردیس معاونت علمی تنها پارک فناوری است که زیرنظر مجموعه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری قرار دارد و به جز فعالیت هایی که در سایر پارک های فناوری کشور انجام می شود طرح هایی در سطح ملی و بین المللی نیز به عنوان بازوی توسعه ای معاونت علمی و فناوری انجام می شود.
وی افزود: پارک فناوری پردیس در حوزه فن بازار فعالیت خود را در سال 1381 با طرح موضوع فن بازار در سطح کشور شروع کرده و از سال 83 فعالیت فن بازار در زیرمجموعه پارک شروع شده است. همانطور که از متن تفاهمنامه نیز پیدا است موضوعیت فن بازار به تبادل فن آوری بازمی گردد.
دبیر هیات امنای پارک فناوری پردیس معاونت علمی درباره رویکرد فن بازار تصریح کرد: رویکرد فن بازار اتصال طرف های عرضه و تقاضا به یکدیگر است و خلاء کشور در این موضوع این است که ما طرف تقاضا را نتوانستیم چنان که باید باشد فعال کنیم.
صفاری نیا به برنامه های حوزه فن بازار پرداخت و خاطرنشان کرد: اصلی ترین برنامه این حوزه بانک اطلاعاتی است و اطلاعات تمامی محصولات و دانش فنی شرکت های دانش بنیان تایید صلاحیت شده کشور که بیش از 2200 شرکت است در بانک اطلاعاتی فن بازار وجود دارد.
وی تصریح کرد: فن بازار هم پای دیگر مجموعه های تایید صلاحیت شده شرکت های دانش بنیان و معاونت علمی، وظیفه اطلاع رسانی محصولات دانش بنیان کشور را بر عهده دارد.
صفاری نیا در ادامه افزود: یکی از کارهای دیگر فن بازار با همکاری شرکت فرا بورس، فستیوال های عرضه اختراعات به صنایع است و دیگر کار فن بازار که از امسال آغاز شده تدوین فرصت های سرمایه گذاری هایتک برای سرمایه گذاران است.
وی از حضور شعب فن بازار در 14 استان کشور خبر داد و گفت: شعب فن بازار تا پایان سال 95 به بیش از 20 استان توسعه خواهد یافت و تا پایان سال 96 کل استان ها را دربر خواهد گرفت.
صفاری نیا در ادامه این مراسم اظهار داشت: فن بازار در حال حاضر 50 کارگزار دارد که این کارگزاران در حوزه های تخصصی فعالیت دارند. 40 نفر از آنها در حوزه بازیابی محصولات کار می کنند. پنج نفر در زمینه انتقال تکنولوژی به کشور عمل می کنند و چهار نفر در حوزه رویدادها کار می کنند.
وی به عملکرد مالی مجموعه فن بازار اشاره کرد و افزود: تاکنون بیش از 30 میلیارد تومان فروش محصولات دانش بنیان را داشته ایم.
دکتر طیبی رییس جهاد دانشگاهی نیز در این نشست با اشاره به این که برای شکل گیری اقتصاد دانش بنیان نیازمند تولید فناوری جدید هستیم، گفت: مبنای اقتصاد دانش بنیان، فناوری های جدید است که باهم رقابت می کنند.
وی افزود: علی رغم مشکلاتی که ما در زمینه حمایت از تولید ملی، تحقق اقتصاد دانش بنیان داریم امیدواریم که با عقلانیت موجود این بحث و مشکلات رفع شود و تولید ملی متکی بر علم و فناوری خودمان و اقتصاد دانش بنیان را داشته باشیم.
رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: مبنای اقتصاد دانش بنیان، فناوری های جدید است که می تواند با هم رقابت کنند و صنایع هم برای حفظ رقابت پذیری خود نیاز به فناوری های جدید دارند. در نتیجه لزوم ایجاد فناوری جدید کاملا ضروری است، اما باید توجه داشت که تولید فناوری برای بسیاری مجموعه های اقتصادی مقدور نیست و بهتر است به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی دانش بنیان واگذار شود و بعد از آنها خریداری شود.
طیبی با اشاره به اهداف تأسیس جهاددانشگاهی، تصریح کرد: جهاددانشگاهی از سال1359 با سه هدف توسعه فرهنگی، توسعه علمی و فناوری و ارایه آموزش های تخصصی ایجاد شده است و کارهای خوبی هم دراین حوزه ها انجام داده است.
وی در ادامه با بیان این که گستره جغرافیایی فعالیت های جهاددانشگاهی سراسر کشور است، افزود: در حال حاضر جهاددانشگاهی دارای 2 پارک علم و فناوری و 19 مرکز رشد در سراسر کشور است و تمام تلاش ما این است که جوانان و نخبگان در بیرون که دارای استعداد هستند به داخل این مجموعه ها بیایند و استعدادهای خود را به منصه ظهور برسانند و از تجربه جهاددانشگاهی استفاده کنند.
رییس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در زمینه ایجاد فن بازار می توانیم کمک خوبی با پارک فناوری پردیس معاونت علمی داشته باشیم و حمایت های لازم را انجام دهیم. ارتباط خوبی هم بین پارک و جهاد دانشگاهی وجود دارد. حتی در جهاددانشگاهی یک معاونت مخصوص این کار وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا