پیشگیری از اثرات طوفان‌های خورشیدی با مدل پیشرفته زمین

سازمان فضایی ناسا پس از ارسال ماهواره‌های متعدد به منظور بررسی وضعیت چرخه‌های فعالیت خورشیدی، اکنون به دنبال بررسی اثرات طوفان‌های خورشیدی بر روی سیستم‌های الکترونیکی با آزمایش بر روی مدل پیشرفته زمین است.

پروفسور آنتی پولکنین، متخصص فیزیک خورشیدی در مورد هدف نهایی ناسا برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آزمایشی مدل زمین اظهار کرد: سازمان فضایی ناسا به دنبال راه‌اندازی پروژه سپر دفاعی زمین در برابر خورشید است. در این سامانه ابتدا اثرات مخرب طوفان‌های خورشیدی بر روی مدل پیشرفته زمین بررسی شده و سپس تمهیدات لازم برای مصونیت در برابر طوفان‌های خورشیدی در نظر گرفته خواهد شد.

وی در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این پروژه درک کامل رفتار سیستم مغناطیسی زمین در برابر خورشید تا چند ماه آینده به صورت نمونه‌ سه‌ بعدی آماده خواهد بود.

دانشمندان معتقدند که در صورت اختلال در روند طبیعی فعالیت سیستم مغناطیسی زمین ناشی از طوفان‌های خورشیدی احتمال ایجاد شوک الکتریکی در سازه‌های رسانای سطح زمین وجود دارد.

به گزارش ایسنا،یکی از بزرگترین و پرخسارت‌ترین اختلالات میدان مغناطیسی زمین در سال 1989 در زمان وقوع شدیدترین طوفان خورشیدی رخ داد که باعث شد تجهیزات توزیع برق شهر 6 میلیون نفری کبک در کانادا دچار اختلال شده و آسیب جدی ببیند.