استفاده از دوربین به عنوان چشم جایگزین برای نابینایان

محققان به آرامی در پی کشف راه های اصلی درمان اختلالات بینایی هستند اما در عین حال، فناوری نیز به افراد نابینا و کم بینا کمک می کند تا بتوانند استقلال خود را حفظ کنند. در مسیر درمان این اختلالات تنها نمی توان انتظار داشت که مراکز صرفا پزشکی مشغول به فعالیت باشند بلکه حتی نام هایی که در صنایعی دیگر مشهور هستند نیز به ارائه خدماتی ویژه دست می زنند.

در این راستا شرکت تویوتا که بیشتر به علت فعالیت های خود رد صنایع خودروسازی شناخته شده است، اعلام کرده است که در حال کار بر روی دستگاهی است که به افراد نابینا درک بهتری از محیط اطرافشان می دهد. این پروژه تویوتا که پروژه BLAID نام گذاری شده است، شامل طراحی و ساخت یک دستگاه پوشیدنی است که با استفاده از دوربین های قرار گرفته بر روی شانه های افراد کم بینا یا نابینا می تواند پله ها، درها، علائم و دیگر ویژگی های رایج در دنیای بیرون از خانه را شناسایی کرده و به آنها برای حرکت در محیط کمک کند.

این دستگاه با فرمان های صوتی کنترل خواهد شد و اطلاعات آن نیز به واسطه صدا و نشانه های لمسی به کاربر بازخواهد گشت. علاوه بر این، کمپانی تویوتا در راستای کمک به نابینایان و کم بینایان برای این که بتوانند راه خود را از میان ساختمان های بلند بیابند در پی آن است که ویژگی هایی شامل نقشه برداری، شناسایی اشیا و شناسایی چهره را نیز در این دستگاه به کار ببرد.

البته لازم است بدانید که پروژه هنوز در مراحل اولیه خود به سر می برد اما این شرکت بیان کرده است که اولین دستگاه ساخته شده در آینده نزدیک آزمایش خواهد شد.

منبع: engadget