امکان تولید ارزان قیمت دارو با استفاده از واکنش تک مولکول‌ها

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه بارسلونا با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه استرالیا روشی جدیدی برای تولید ترکیبات دارویی و مواد مختلف ارائه کردند. این روش، در واقع واکنش‌ شیمیایی کاتالیست سرعت بالا است که در آن از اعمال میدان الکتریکی بین مولکول‌ها برای سنتز ترکیب مورد نظر استفاده می‌شود.
این روش جدید مسیر تازه‌ای به سوی تولید ترکیبات شیمیایی به ویژه محصولات دارویی باز می‌کند به طوری که می‌توان داروها را با قیمت کمتر تولید کرد.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature منتشر شده است.
در این پروژه محققان روی واکنش رایجی موسوم به دیزل آلدر کار کردند. در این فرآیند محققان با اعمال میدان الکتریکی جهت‌دار میان دو نانوالکترود، واکنش مورد نظر را انجام دادند. پیش‌ماده به صورت مولکول‌هایی میان این نانوالکترودها قرار دارد. این راهبرد سنتزی نانوشیمیایی موجب می‌شود تا مولکول‌های منفرد به یکدیگر متصل شده تا ساختار یا زنجیره‌ جدیدی بدست آید. این روش شباهت زیادی به لگو دارد و از آن می‌توان برای تولید مواد و ترکیبات شیمیایی مختلف استفاده کرد.
اسماعیل دیزپرس از دانشگاه بارسلونا می‌گوید: « از نقطه نظر تئوری واکنش‌های شیمیایی را می‌توان با استفاده از میدان الکتریکی کاتالیز کرد. ما شواهد تجربی زیادی برای این کار ارائه کردیم.»
این که بتوان واکنش‌های شیمیایی را کاتالیز کرد یک ابزار مناسب برای سرعت‌دهی واکنش است. کاتالیست‌های الکترواستاتیک (نظیر اعمال میدان الکتریکی) توسعه اندکی در بخش شیمی سنتزی داشته است. این گروه تحقیقاتی با استفاده از روش‌های تک مولکولی و بهره‌گیری از میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی اقدام به انجام این پروژه کردند.
به گزارش فناوری های همگرا ،آلبرت کورتیجوس از محققان دانشگاه بارسلونا می‌گوید: « راهبرد مبتنی بر میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی که اصلاح شده است به ما امکان می‌دهد تا مولکول‌های منفرد را وادار به واکنش کنیم. با کنترل جهت‌گیری مولکول‌ها نسبت به میدان الکتریکی می‌توان واکنش‌ها (به جز واکنش‌های اکسیداسیون احیاء) را تسریع کرد.»