روشی ارزان و ساده برای تولید انبوه نانوسیم ژرمانیوم با غلاف کربنی

یک تیم تحقیقاتی از کره‌جنوبی روش ساده‌ای برای تولید نانوسیم ارائه کردند که در آن از فرآیند رشد کاتالیستی استفاده می‌شود. در این روش، گرمای سوختن گاز طبیعی برای انجام فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت نانوسیم مناسب برای استفاده در باتری‌های یون لیتیم به‌دست می‌آید.
در این راهبرد، محققان دریافتند که نانوسیم ژرمانیوم با استفاده از احیاء ذرات اکسید ژرمانیوم تولید می‌شود که در این مسیر، حین سوختن گاز طبیعی، نانوسیم‌ها با رشد کاتالیستی تشکیل می‌شود. هنگامی که نانوسیم‌ها در حال رشد هستند یک لایه غلاف کربنی روی سطح آن تشکیل می‌شود.
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان Generalized redox-responsive assembly of carbon-sheathed metallic and semiconducting nanowire heterostructures در نشریه Nano Letter به چاپ رسیده است.
این گروه تحقیقاتی نشان دادند که خودآرایی ردوکس برای ایجاد ساختار سلسله مراتبی نانوسیم ژرمانیوم با غلاف کربنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش را می‌توان برای تولید انبوه نانوسیم ژرمانیوم غلاف‌دار مورد استفاده قرار داد.
این روش مبتنی بر خودآرایی ارزان قیمت ژرمانیوم بوده و همچنین از آن می‌توان برای تولید انبوه دیگر اکسیدهای فلزی نیز استفاده کرد. نانوسیم‌های خودآرایی داده شده که ساختار سلسله مراتبی دارند دارای خواص شیمیایی و الکتریکی بهبود یافته‌ای هستند.
این تیم معتقداند که این راهبرد جدید، مسیرهای تازه‌ای به سوی تولید نانومواد نیمه‌هادی و فلزی باز می‌کند، مسیری که در آن تنها از واکنش‌های یک مرحله‌ای استفاده می‌شود که ارزان قیمت و زیست‌سازگارتر است.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،حمایت مالی این پروژه توسط بنیاد ملی تحقیقات کره‌جنوبی اعطا شده و در قالب برنامه‌ای تحقیقاتی در موسسه UNIST کار شده‌است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا