سطح سیاره‌ی عطارد با مغز مداد پوشیده شده است

سطح سیاره‌ی عطارد تاریک‌تر و سیاه‌تر از سطح ماه است. این درحالیست که اتفاقا عطارد فاقد آهن است. آهن عنصری است که باعث تاریک شدن سطح اجرام منظومه‌ی شمسی می‌شود. به همین دلیل دانشمندان سال‌هاست فکر می‌کنند که چرا عطارد تاریک‌تر از سطح ماه است و البته حسابی گیج شده‌اند. ولی ظاهرا آن‌ها اکنون به پاسخ رسیده‌اند. سطح این سیاره سرشار از کربن است. آن هم کربن به شکل گرافیت یا همان مغز مدادهای معمولی ما.

دانشمندان این نتیجه را از داده‌های مدارگرد «مسنجر» که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ دور عطارد گردش می‌کرد بدست آوردند. این مدارگرد نشان داد که به اندازه‌ی چند درصد از ماده‌ی سطح عطارد را کربن تشکیل داده است. این میزان کربن خیلی بیشتر از مقداری است که روی زمین، ماه یا مریخ یافت می‌شود. این داده‌ها از آخرین رصدهای مسنجر بدست آمده بود. یعنی درست چند روز قبل از اینکه در سال ۲۰۱۵ مدارگرد عامدانه به سطح سیاره برخورد کند. مقاله‌ی آن در نیچر ژئوساینس منتشر شده است.

دانشمندان فکر می‌کنند که گرافیت موجود در سطح سیاره از ۴.۵ میلیارد سال پیش و پوسته‌ی اولیه‌ی سیاره باقی مانده است. زمانی که عطارد چیزی جز یک توپ بزرگ از ماگمای مذاب نبود. هرچند که بیشتر مواد معدنی کریستال شده از اقیانوس ماگمایی در نهایت غرق شدند، ولی احتمالا گرافیت به دلیل چگالی کم شناور مانده و در نتیجه اکنون می‌توانیم آن را در سطح سیاره ببینیم.

 

منبع:digikala

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا