مادران باردار می‌توانند ساعت پیری جنین‌های خود را آهسته کنند

به گزارش ایسنا، این تحقیق که از موش‌ها برای مدلسازی بارداری و رشد جنین استفاده کرده، نشان داد که ارائه یک رژیم غذایی مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها به مادران در زمان بارداری باعث می‌شود فرزندان آن‌ها در بزرگسالی با سرعت کمتری پیر شود.

از سوی دیگر کودکان مادرانی که در رحم با سطوح کمتر اکسیژن مواجه بودند، با سرعت بیشتری پیر می‌شوند.

آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش سرعت پیری کمک می‌کنند اما این پژوهش برای نخستین بار نشان داد که ارائه آن‌ها به مادران باردار می‌توانند ساعت پیری جنین‌های آن‌ها را آهسته کند.

این تحقیق که در مجله FASEB منتشر شده، همچنین تاکید دارد که محیط رحم می‌تواند به همان اندازه در برنامه‌ریزی خطر شروع بیماری قلبی در بزرگسالان مهم باشد.

محققان دریافتند که موش‌های بالغی که مادران آن‌ها از سطوح اکسیژن کمتری در زمان بارداری برخوردار بودند، "تلومرازهای" کوتاهتری نسبت به موش‌های متولد شده با بارداری عادی داشتند.

این نوزادان همچنین مشکلاتی در پوشش داخلی رگ‌های خونی‌شان تجربه کرده و علائمی را نشان دادند که گویای پیری سریعتر و مستعد شدن آن به ابتلای زودهنگام به بیماری قلبی بود اما زمانی که مادران باردار این گروه مکمل‌های آنتی‌اکسیدان دریافت کردند، خطر بیماری قلبی در میان نوزادان آن‌ها کاهش یافت.

جنینی که مقادیر کافی اکسیژن را دریافت کرده بود و مادرش نیز از تغذیه آنتی‌اکسیدانی استفاده می‌کرد، "تلومراز" بلندتری از موش‌های محروم از این رژیم داشت.

این تحقیق اگرچه بر روی موش‌ها انجام شده، اما نشان می‌دهد که شاید بتوان از آن بر روی انسان‌ها استفاده کرد. این پژوهش همچنین بر ضرورت حفظ شیوه زندگی سالم برای مادران باردار به منظور سلامت قلب آینده فرزندانشان تمرکز دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا