ایران مقام سوم جهان را در نظریه سیستم های فازی در اختیار دارد

 محمدمهدی زاهدی روز سه شنبه در مراسم نکوداشت پروفسور لطفی زاده در دانشکده فنی دانشگاه تهران افزود: مقام اول و دوم به ترتیب در اختیار کشور چین و هند است.
کارشناسان نظریه فازی را موجد انقلابی بزرگ در بخش های مختلف علمی و فناوری دنیا به ویژه در حوزه های فنی و مهندسی، علوم کامپیوتر، ریاضیات، مدیریت، پزشکی، صنایع هوایی، کشاورزی و غیره می دانند و معتقدند سیستم های فازی به نوعی منطق دو ارزشی، درست و غلط، زشت و زیبا و سفید و سیاه را کنار گذاشته است و دنیای واقعی را با یک مدل ریاضی، یک دنیای خاکستری و میان صفر و یک، سفید و سیاه و درست و غلط توصیف می کند که این تفکر اکنون در تمام پدیده های جهان به نوعی موثر شده است. هواپیماهای در حال تولیدی که کاملا اتو پایلوت و با منطق فازی کار می کنند، از دستاوردهای این حوزه و هوش مصنوعی از دیگر کاربست های ان است.

** پروفسور لطفی زاده از تبار دانشمندان برتر ایرانی 
زاهدی همچنین اظهار کرد: تاریخ و تمدن ایران اسلامی نشان از آن دارد که این سرزمین مهد تربیت و تحویل دانشمندان زیادی از جمله بوعلی سینا، خوارزمی، فارابی و زکریای رازی به جامعه بشری بوده است.
وی ادامه داد: جای تعجب نیست که امروز لطفی زاده را گرامی می داریم و این مراسم را برگزار می کنیم، چراکه او از سلسله دانشمندان برتر ایرانی است. این دانشمند بزرگ ایرانی نقش اساسی در عرصه علم و فناوری و کاربردی کردن نظریه سیستم های فازی داشته است و می توان او را به عنوان یک الگوی کامل به تمام دانش پژوهان به خصوص جوانان معرفی کرد.
رییس انجمن سیستم های فازی ایران ادامه داد: لطفی زاده موفق به دریافت 9 مدال علمی، 14 جایزه علمی و 24 دکترای افتخاری از موسسات و دانشگاه های معتبر جهانی شده است. تاکنون نزدیک به 111 هزار مقاله علمی توسط دانشمندان و محققان حوزه منطق و سیستم های فازی در مجلات معتبر به چاپ رسیده که با توجه به حدود 50 ساله ارائه نظریه ایشان، این تعداد بسیار زیاد است.
زاهدی افزود: لطفی زاده علاقه زیادی به دانشجویان ایرانی داشته و از این رو همت فراوانی برای تربیت علمی این افراد به کاربرده است که نتیجه آن را در محافل علمی دنیا مشاهده می کنیم.
وی گفت: ما باید از این همت و تلاش درس بگیریم تا بتوانیم نسل جدید را متکی به خود، خلاق، نوآور و محقق تربیت کنیم تا با استفاده از توان و ظرفیت آنها شاهد توسعه و پیشرفت کشور باشیم.
پروفسور لطفی زاده در سال 1229 شمسی برابر با 1921 میلادی از یک پدر روزنامه نگار ایرانی و یک مادر پزشک روسی در شهر باکو جمهوری آذربایجان به دنیا آمد.
وی در 10 سالگی به همراه خانواده به خانه پدری اش به ایران بازگشت و در تهران ساکن شد.
لطفی زاده در سال 1320 با اخذ مدرک لیسانس در رشته برق و الکترونیک دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و دوره فوق لیسانس مهندسی برق را در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست آمریکا شروع کرد و در نهایت در سال 1327 شمسی مدرک دکتری خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد.
پس از آن پروفسور لطفی زاده در همان دانشگاه تحقیقات خود را در زمینه نظریه سیستم ها آغاز کرده و سپس در سال 1334 شمسی به عنوان پژوهشگر به مرکز مطالعات پیشرفته پرینستون دعوت شد.
پروفسور لطفی زاده که مشاغل علمی و عضویت های افتخاری موسسات متعددی را پذیرفته است، به عنوان کاشف و مبتکر منطق فازی شهرت جهانی دارد.
وی که در جهان علم به «پروفسور زاده» معروف است، طی یک مقاله علمی کلاسیک که در سال ۱۳۴۳ به چاپ رسید، مفهوم مجموعه فازی را که مبتنی بر تئوری تجزیه و تحلیل سیستم های پیچیده است، بر اساس زبان طبیعی معرفی کرد.
پس از معرفی تئوری فازی، بیش از ۱۱۱ هزار مقاله علمی توسط دانشمندان جهان درباره منطق فازی و کاربردهای گسترده ی آن در نشریات علمی منتشر شده و در حدود هزار درخواست ثبت اختراع در این زمینه در ژاپن و سایر کشورهای مختلف جهان به عمل آمده است.
به گزارش ایرنا ،تنها در ژاپن، بیش از دو هزار دانشمند روی منطق فازی و سیستم های مبتنی بر آن کار می کنند. نظریه لطفی زاده اکنون دیگر محدود به ریاضیات و مهندسی نمانده و بسیاری از اندیشه ها و تفکرات فازی را که از صدها سال پیش در ذهن بشر مطرح بوده، دوباره در ابعادی جهانی برای انسان معاصر مطرح کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا