موفقیت محققان ایرانی در ساخت زیست ماده از جلبک

به گزارش پژوهشگاه رویان، این زیست ماده که توجه محافل علمی جهان را جلب کرده است با همکاری دانشگاه MIT آمریکا و پلی مت اسپانیا ساخته شده و انقلابی در حوزه تولید پروتزهای بافتی محسوب می شود.از این زیست ماده می توان در ترمیم آسیب های قلب و عروق، تاندون، مفاصل و پوست استفاده کرد.
این ماده که پلی یورتان یونی ابرمولکولی برپایه آلژینات (ASPU) نامگذاری شده با ویژگی های بدن انسان هماهنگ است و می تواند خود را ترمیم کند.
پیش از این پلی یورتان ها از پلیمرهای پرمصرف و بسیار متنوع بودند که به دلیل ویژگی های منحصربه فرد در صنایع پزشکی و مهندسی بافت کاربردهای گسترده ای داشتند. با این وجود، این مواد معمولاً زیست تخریب پذیری خوبی ندارند، از مواد نفتی به دست می آیند و بستر مناسبی را برای رشد و اتصال سلول ها تأمین نمی کنند.
از این رو، پلی یورتان های برپایه کربوهیدرات، نسل جدیدی از مواد زیست سازگار و زیست تخریب پذیر محسوب می شوند که به دلیل تولید از منابع اولیه ارزان و تجدیدپذیر از یک سو و ماهیت زیست تخریب پذیر از سوی دیگر، به شدت مورد توجه قرار گرفته اند.
در این راستا، برای نخستین بار یک شبکه پلیمری یونی ابرساختار از واکنش یک پلی یورتان زیست تخریب پذیر با ماده آلژینات به عنوان یک ماده سبز، در دسترس و ارزان قیمت تولید شد.
ایران از جمله کشورهای فعال و توانمند در مهندسی بافت و صنایع پزشکی است. در سال های اخیر علی رغم تحریم ها و محدودیت ها پیشرفت های این حوزه سرعت یافته است و امروز با ساخت این زیست ماده، نام ایران هم ردیف با آمریکا در صدر دارندگان این فناوری قرار گرفته است.
نتایج این دستاورد پژوهشگران کشورمان در مجله علمی معتبر Biomaterials به چاپ رسیده و در روزهای اخیر، خبر این یافته در زمره پربازدیدترین خبرهای مجله علمی-خبری Materials Today قرار گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا