10 میلیون هکتار ازمراتع کشور در 10 سال آینده احیا می شود

 ناصر مقدسی روز سه شنبه در حاشیه نشست تخصصی مشترک اساتید دانشگاهی با دستگاه های اجرائی همزمان با چهارمین روز هفته منابع طبیعی با عنوان 'منابع طبیعی، آموزش، پژوهش و نیروی انسانی' که در مرکز جوانشیر کرج برگزار شد، به خبرنگاران، گفت: در برنامه های چهارم و پنجم توسعه عقب افتادگی هایی از لحاظ دست یابی به اهداف سند چشم انداز 1404 در توسعه جنگل ها و مقابله با کانون های بیابانی را شاهد بودیم. 
وی افزود: تلاش داریم در دو برنامه باقی مانده ششم و هفتم که در 10 سال تا سند افق چشم انداز مانده، کشور از لحاظ شاخص های زیست محیطی به سوی کشور مطلوب در سطح منطقه حرکت کند. 
وی اظهار داشت: برنامه های مهمی برای این مدت پیش بینی شده که از جمله آن ها احیای 10 میلیون هکتار از مراتع است که کار مدیریت اصلاحی، احیای مراتع و کنترل فرسایش خاک را در این طرح تعقیب می کنیم. 
مقدسی گفت: همچنین در حوزه بالادست سدها و اکوسیستم ها و زیست بوم های حساس حدود 15 میلیون هکتار در حوزه های آبخیز برنامه احیای حوزه های آبخیز با مشارکت ساکنان حوزه ها را داریم. 
وی افزود: پیش بینی توسعه حداقل حدود 250 هزار هکتار از سطح جنگل را نیز در برنامه داریم که با مشارکت مردم و استفاده از فناوری های نوین و یافته های تحقیقاتی انجام می شود. 
وی به نشست امروز به عنوان روز آموزش پژوهش و نیروی انسانی در این مرکز اشاره کرد و بیان داشت:پیام این نشست این است که با روش های فعلی نمی توانیم رشد مطلوب را داشته باشیم بنابراین با استفاده از یافته های تحقیقاتی قصد داریم از طریق افزایش بهره وری و اصلاح روش ها آهنگ فعالیت ها را تشدید کنیم. 
وی به طرح جنگل کاری اقتصادی با مشارکت مردم محلی اشاره کرد و افزود: طرح جنگل کاری اقتصادی در مناطق تخریب یافته جنگلی در رویش گاه های پنجگانه با استفاده از جنگل نشینان و استفاده از گونه های بومی رویشگاه انجام می شود که در این طرح قصد باغداری نداریم. 
قائم مقام سازمان جنگل ها تاکید کرد: ماموریت ما فقط توسعه جنگل با استفاده از گونه های بومی است، گونه هایی که می توانند تولیدات اقتصادی را هم داشته باشند. 
وی در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری و برخورد با زمین خواری و کوه خواری گفت: ما دردمند این موضوع هستیم و ماموریت ما توسعه جنگل است، نگران هستیم عرصه های جنگلی تبدیل به سکونت گاه شود. 
وی ادامه داد: اکنون سوال این است که چه کسانی مجوز این کار را می دهند؟ سازمان جنگل ها نه ماموریتی و نه مسئولیتی دارد و نه صلاحیتی ساخت و ساز مسکن دارد، وظیفه ما حفظ و احیاء و توسعه جنگل ها و مراتع است پس باید د ید چه کسانی باعث می شوند ساخت و ساز و ویلاسازی در جنگل ها و عرصه های طبیعی شکل بگیرد. 
مقدسی در ادامه با اشاره به نیروهای کم یگان حفاظت سازمان جنگل ها برای مدیریت 130 میلیون هکتار، تصریح کرد: حفاظت از این عرصه های که فاقد دیوار و حصار هستند کار سختی ا ست ولی شورای حفظ بیت المال استان ها خیلی خوب فعال شدند. 
به گزارش ایرنا،وی گفت: در یکی دو سال گذشته در بعضی استان ها جرم زمین خواری نزدیک به صفر رسیده و پرونده ها سنواتی شده بنابراین قوه قضائیه اکنون پای کار آمده که بارقه ی امیدی است تا پرونده ها افزایش و رسیدگی به آن ها طولانی مدت نشود. 
در این نشست پانل های تخصصی با حضور اساتید دانشگاهی انجام شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا