آینده جهان به واسطه سیستم های فازی، خاکستری است

دکتر رجبعلی برزویی روز سه شنبه در حاشیه نشست تخصصی مربوط به کنگره نکوداشت پروفسور لطفی زاده ، به ایرنا گفت: نظریه فازی انقلابی بزرگ در بخش های مختلف علمی و فناوری دنیا بالاخص در حوزه های فنی و مهندسی، علوم کامپیوتر، ریاضیات، مدیریت، پزشکی، صنایع هوایی، کشاورزی و غیره به وجود آورده است بطوریکه امروز اکثر محققان جهان و بنگاه های صنعتی و اقتصادی از این نظریه بهره می گیرند.
وی افزود: سیستم های فازی به نوعی منطق دو ارزشی، درست و غلط، زشت و زیبا و سفید و سیاه را کنار گذاشته است و دنیای واقعی را با یک مدل ریاضی، یک دنیای خاکستری و میان صفر و یک، سفید و سیاه و درست و غلط توصیف می کند که این تفکر اکنون در تمام پدیده های جهان به نوعی موثر شده است.
این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه تمامی فعالیت های ناسا بر اساس منطق فازی است، گفت: اکنون هواپیماهایی در حال ساخت است که کاملا اتو پایلوت و با منطق فازی کار می کنند.
وی افزود: همچنین در هوش مصنوعی؛ در کنترل، صنایع دفاعی و موشکی از منطق فازی استفاده می شود و برای همین گفته می شود که آینده جهان فازی است زیرا بعد از این همه چیز در دنیای خاکستری و نه دنیای سیاه و سفید خواهد بود.
دبیر کنگره نکوداشت پروفسور لطفی زاده هدف اصلی برگزاری این کنگره را شناساندن پروفسور لطفی علی عسکر زاده که در جهان علم به «پروفسور لطفی زاده» معروف است، به ایران و به جهان به عنوان یک دانشمند و اندیشمند ایرانی عنوان کرد.
برزویی افزود: کمتر کسی با بنیانگذار نظریه مجموعه های فازی که یک دانشمند ایرانی تبار است، آشنایی دارد به این منظور انجمن سیستم های فازی ایران و دانشگاه تهران این کنگره را به مناسبت نود و پنجمین سال تولد این دانشمند برگزار کرده اند تا با ارائه یک فیلم و ترجمه آن به زبان های مختلف نشان دهند که این اندیشمند بزرگ یک دانشمند ایرانی است.
وی ادامه داد: در این کنگره تعدادی از محققان بزرگ و مشهور جهان و ایران در زمینه سیستم های فازی سخنرانی می کنند و به معرفی شخصیت علمی و اخلاقی پروفسور لطفی زاده خواهند پرداخت.
دبیر کنگره نکوداشت پروفسور لطفی زاده گفت: همچنین اهدای دکتری دخترای افتخاری دانشگاه تهران به پروفسور لطفی زاده از دیگر برنامه های این کنگره خواهد بود که با حضور رییس دانشگاه تهران و وزیر علوم اهدا خواهد شد.
بروزیی خاطرنشان کرد: در مراسم امروز سردیس پروفسور لطفی زاده رونمایی و در دانشکده فنی دانشگاه تهران نصب می شود.
پروفسور لطفی زاده در سال 1229 شمسی برابر با 1921 میلادی از یک پدر روزنامه نگار ایرانی و یک مادر پزشک روسی در شهر باکو جمهوری آذربایجان به دنیا آمد.
وی در 10 سالگی به همراه خانواده به خانه پدری اش به ایران بازگشت و در تهران ساکن شد.
لطفی زاده در سال 1320 با اخذ مدرک لیسانس در رشته برق و الکترونیک دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و دوره فوق لیسانس مهندسی برق را در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست آمریکا شروع کرد و در نهایت در سال 1327 شمسی مدرک دکتری خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد.
پس از آن پروفسور لطفی زاده در همان دانشگاه تحقیقات خود را در زمینه نظریه سیستم ها آغاز کرده و سپس در سال 1334 شمسی به عنوان پژوهشگر به مرکز مطالعات پیشرفته پرینستون دعوت شد.
پروفسور لطفی زاده مشاغل علمی و عضویت های افتخاری موسسات متعددی را پذیرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا