جبران 5.6 میلیارد مترمکعب کسری آب زیرزمینی تا پایان برنامه ششم

«محمد حاج رسولی ها» امروز (سه شنبه) به ایرنا گفت: طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با توجه به مصوبه شورای عالی آب اقدام های مشترک وزارتخانه های کشور، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را می طلبد که باید به همراه وزارت نیرو برای مدیریت مصرف آب آستین بالا بزنند.
وی افزود: بر اساس این طرح، تا پایان امسال 475 میلیون مترمکعب و پس از 20 سال 110 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی کنترل می شود.
به گفته این مقام مسئول، مطابق برنامه ریزی انجام شده پس از پنج سال و در پایان برنامه ششم توسعه پنج میلیارد و 600 میلیون مترمکعب از کسری مخازن آب های زیرزمینی جبران می شود و دیگر افت سطح مخازن نخواهیم داشت.
وی اضافه کرد: جبران کسری مخزن های آب در سال های مختلف با توجه به منابع در اختیار متفاوت خواهد بود.
 شورای عالی آب به عنوان عالی ترین نهاد قانونی آب کشور، میزان آب قابل برنامه ریزی را برای بخش های مختلف کشور مشخص کرده است.
حاج رسولی ها درباره آب قابل برنامه ریزی گفت: این موضوع از سوی وزارت نیرو برای بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات شرب و محیط زیست مشخص و ابلاغ شده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: این سندی است که دشت های کشور را به تعادل در منابع و مصارف آب می رساند و جریان های آب سطحی را در حوضه های آبریز پایدار می کند.
وی درباره سهم حقابه زیست محیطی تالاب ها و دریاچه های کشور گفت: نظارت بر این حقابه ها و رسیدن آب به تالاب ها مورد تاکید سازمان حفاظت محیط زیست است و تضمین این مساله جز با مشارکت ذینفعان بخش های صنعت، کشاورزی و محیط زیست و همه مسئولان و متولیان امر میسر نمی شود.
پیشتر «حمید چیت چیان» وزیر نیرو، به ایرنا گفته بود شرکت های آب منطقه ای به نظارت بر تادیه حقابه های زیست محیطی تالاب ها موظف شده اند که با افزایش گروه های گشت و بازرسی، باید آن را هر چه بیشتر کنترل کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا