افزایش سرانه درمان، پدیده زیرمیزی را از بین می برد

 دکتر بهزاد رحمانی روز سه شنبه در نشست خبری یازدهمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت: سرانه درمان در ایران 13 هزار تومان است و این مبلغ ناچیز فقط در بخش بیمه ها و مراکز درمانی دولتی هزینه می شود. این در حالی است که در کشوری مانند کانادا سرانه درمان 14 هزار دلار و در ترکیه که از کشورهای همسایه در منطقه است حدود 9 هزار دلار است.

وی افزود: به جرات می توانم بگویم که هیچ پزشکی در کشور ما زیرمیزی نگرفته است بلکه این مردم هستند که آن را به دلیل نبود خدمات مناسب در مراکز دولتی پرداخت می کنند.
وی اظهارکرد: برای رفع این معضل لازم است اعتبار دفترچه های بیمه افزایش یابد و مراکز درمانی بخش دولتی توانمندتر شود تا زیرمیزی دادن ها قطع شود.
وی توضیح داد: در صورتی که امکانات و تجهیزات در بخش دولتی کافی باشد و خدمات به راحتی و بدون نوبت دهی های طولانی به مردم ارائه شود دیگر نیازی نیست که مردم به اجبار برای تامین هزینه درمان در بخش های خصوصی فرش منزل یا ماشین خود را بفروشند و امکان انتخاب برای آنها بین دو بخش دولتی و خصوصی به راحتی فراهم خواهد شد.
رییس انجمن جراحان عمومی ایران گفت: با تمهیداتی که در دولت یازدهم صورت گرفته در حال حاضر زیرمیزی به نزدیک صفر رسیده است.

انجام جراحی های خارج از توان در کلینیک های جراحی های عمومی
رییس انجمن جراحان عمومی اظهار کرد: انجام جراحی های مربوط به تمام رشته پزشکی در کلینیک جراحی محدود، طبق آیین نامه این کلینیک ها دارای محدودیت هایی است و این مراکز مجاز نیستند که هر گونه اعمال پزشکی را انجام دهند.
رحمانی گفت: یکی از ضرورت ها در رابطه به این کلینیک ها داشتن ارتباط با یک بیمارستان جنرال است تا در صورت بروز هرگونه مشکل در حین انجام جراحی ها بیمار بلافاصله به بیمارستان مربوطه ارجاع داده شود.
وی افزود: تمام ضوابط و موارد مربوط به علمکرد کلینیک های جراحی های محدود تدوین شده است اما اشکال در اجرای این موارد است بصورتی که در مواردی مشاهده می شود که برخی از این کلینیک ها خارج از توان و ظرفیت خود اعمالی را انجام می دهند بنابراین در صورت بروز مشکل به دلیل نبود ارتباط با بیمارستان های جنرال نمی توانند کار خاصی برای بیمار انجام دهند.
رحمانی گفت: انجمن جراحان عمومی مرتب این محدودیت ها را به این کلینیک ها متذکر می شود تا آن ها را نسبت به این مسائل متوجه سازد.

بروز اختلافات پزشکی در اثر هم پوشانی برخی رشته ها
رییس انجمن جراحان عمومی ایران گفت: رشته جراحی عمومی یک رشته فراگیر است و بر اساس کوریکولوم آموزشی تعریف شده برای آن می تواند تمام اعمال جراحی را به ویژه در موارد اورژانسی انجام دهد.
رحمانی افزود: متخصصان این رشته می توانند در موارد اورژانسی هرگونه اعمال جراحی را انجام دهند اما خارج از این حیطه نباید کاری را انجام دهند.
رحمانی گفت: اما برخی از رشته های پزشکی مانند استفاده از لیزر بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان این رشته ها ایجاد شده که لازم است دوره های آموزشی تکمیلی مرتبط با آنها برگزار شود و یکی از وظایف انجمن های مربوطه برگزاری این دوره ها است.
وی با بیان اینکه به دلیل مرتبط بودن برخی از این موارد با تعدادی از رشته ها (همپوشانی رشته ای) اختلافاتی بین متخصصان این رشته ها ایجاد می شود، افزود: شاخص ترین این موارد مربوط به جراحی بینی است که بین جراحان گوش و حلق و بینی، جراحان پلاستیک و جراحان فک و صورت هم پوشانی دارد و انجام این جراحی در کوریکولوم همه این رشته ها وجود دارد.
رحمانی اظهار کرد: وزارت بهداشت به منظور تعیین حد و مرز رشته های پزشکی، در حال ایجاد شورایی است تا به این مشکلات پایان دهد.

 عوارض جراحی مغفول مانده
رئیس انجمن جراحان عمومی ایران گفت: بسیاری افراد جراحی را امری قطعی و بدون عارضه می دانند در حالی که این طور نیست و اعمال جراحی نیز مانند سایر اقدامات پزشکی همراه با عوارض است.
رحمانی با تاکید بر اینکه پزشکان باید توضیح کافی در مورد عوارض و متوسط جهانی احتمال بروز آنها را پیش از انجام هرگونه جراحی به بیماران ارایه دهند، افزود: بیان توضیح در مورد عوارض جراحی ها، شرایط بهتری برای بیمار در صورت بروز عارضه در مورد پذیرش آن فراهم می کند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین جراحان باید با صداقت و شفافیت عوارض اعمال جراحی را برای بیماران بیان کنند و مسئولیت کار خود را بپذیرند.
رحمانی گفت: بین عوارض و خطای پزشکی تفاوت وجود دارد؛ عوارض پزشکی در تعاریف جهانی تعریف شده و مشخص است اما خطای پزشکی در هیچ یک از این تعاریف جایی ندارد.

 ممنوعیت اعاده حیثیت برای پزشکان رفع اتهام شده
رئیس انجمن جراحان عمومی ایران گفت: در دنیا اگر بیماری از پزشک خود شکایت کرده و در نهایت پزشک رفع اتهام شود، می تواند اعاده حیثیت کند اما در ایران چنین قانونی وجود ندارد.
رحمانی توضیح داد: در کشور ما گفته می شود که بیمار شکایت نکرده بلکه تظلم خواهی کرده است بنابراین پزشک نمی تواند اعاده حیثیت کند. این درحالی است که رسیدگی به این شکایات حدود یک سال طول می کشد و در این مدت مشکلات زیادی از جهات مختلف برای پزشک ایجاد می شود.

نبود کدهای اخلاقی در ایران
رئیس انجمن جراحان عمومی ایران خاطرنشان کرد: کدهای اخلاقی در تمام حرفه ها به ویژه در حرفه پزشکی در 150 سال پیش تدوین شده و کشورها بر اساس این کدهای اخلاقی مدیریت می شوند اما در ایران هنوز این کدها در رابطه با هیچ حرفه ای تدوین نشده است.
رحمانی در توضیح کدهای اخلاقی گفت: کدهای اخلاقی از جایی شروع می شود که دیگر قانون نمی تواند جلوتر برود؛ مثلا در مورد پایان دادن به زندگی برای بیماران صعب العلاج که قانونی در مورد آن وجود ندارد بنابراین این کدهای اخلاقی هستند که تعیین کننده اند.
وی افزود: کدهای اخلاقی از درون حرفه ها بیرون می آیند و تعیین کننده آنها دولت ها نیستند؛ این کدها را باید انجمن های مختلف تدوین و کمیته ای برای نظارت بر اجرای آن تعیین کنند.
رحمانی ادامه داد: گفته می شود که ما قانون داریم پس دیگر نیازی به این کدها نیست این درحالی است که نبود این کدها سبب بروز مشکلات زیادی در جامعه ایرانی به ویژه در جامعه پزشکی شده است زیرا در بسیاری از موارد قانون نمی تواند تعیین کننده باشد.
رئیس انجمن جراحان عمومی گفت: به رغم نبود کدهای اخلاقی در حرفه پزشکی، ما از پزشکان انتظار دیگری داریم چراکه امروزه برخلاف گذشته که به بقراط قسم می خوردند، به مسائل اخلاقی قسم می خورند.

 برگزاری یازدهمین کنگره انجمن جراحان عمومی
رئیس انجمن جراحان عمومی در مورد برگزاری این کنگره گفت: این کنگره از 25 تا 27 فروردین ماه سال آینده در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود و حضور در آن برای پزشکان عمومی، متخصصان و رزیدنت های جراحی عمومی رایگان است.
رحمانی هدف از برگزاری این کنگره را توانمندسازی جراحان و پزشکان عمومی عنوان کرد و افزود: کنگره یازدهم با محوریت نگرشی بر عوارض جراحی برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، رحمانی همچنین از برگزاری پنج کارگاه در طول برگزاری این کنگره خبر داد و گفت: در این کارگاه ها موضوعات مرتبط با لیزر و جراحی های کوچک ارایه می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا