لیزر یکی از بزرگترین اختراع های قرن گذشته است

دکتر محمد رضا رزاقی استفاده از لیزر در عرصه پزشکی را یک راهکار جدید ندانست و بیان کرد: سالها است که این فناوری وارد عرصه پزشکی شده است. از آن زمانی که انیشتین لیزر را از یاقوت ساخت، استفاده از لیزر در علوم پزشکی مورد استفاده قرار گرفت هر چند که در ابتدا برای صنایع نظامی و صنعتی مورد استفاده قرار می گرفت.

وی با بیان اینکه شروع کار لیزر در عرصه پزشکی در درمان بیماری های پوستی بود، گفت: پس از آن همکاران ما در گروه چشم پزشکی از لیزر برای درمان استفاده کردند که دائماً نیز گسترده تر شد. به تدریج این فن نوین که وارد عرصه پزشکی شده بود، جایگاه خودش را پیدا کرد، به طوری که در اکثر علوم استفاده می شود، از جمله در بیماری های اورولوژی، درمان واریس و بیماری های عروقی، استفاده از لیزر در حین جراحی به عنوان تیغ جراحی، استفاده از لیزر برای بیماری های دندان و موارد بسیار زیاد دیگر.

رئیس مرکز تحقیقات و شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی کشور درباره لیزر و اینکه اساساً این فناوری چگونه کار می کند، بیان داشت: لیزر یک نور است. نور در دستگاه های دیگر مانند چراغ ها منتشر است و در همه زوایا گسترده است. در لیزر با استفاده از ابزارهایی این نور را به صورت یک نور واحد و متمرکز در می آورند و دیگر منتشر نیست. در واقع از موادی در منبع دستگاه استفاده می کنند و به وسیله مواد دیگر ماده اولیه را تحریک می کنند تا لیزر انرژی بگیرد. وقتی این مولکول به نقطه ای بالاتر از طول موج خودش برده شد، تلاش می کند به حالت اولیه خودش برگردد اما در حال برگشت یک انرژی ساطع می کند و چون تعداد مولکول ها زیاد است، این انرژی تبدیل به یک شعاع نوری می شود که قدرت بسیار زیادی دارد. 

رزاقی خاطرنشان کرد: لیزر مخفف پنج کلمه است که معنی فارسی آن، "انتشار نور تقویت یافته به صورت تک رنگ" است.  در علوم پزشکی لیزر علاوه بر مباحث درمانی وارد امور تشخیصی نیز شده است و از آن برای تشخیص بیماری ها استفاده می شود که خوشبختانه در کشورمان نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات و شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی کشور با بیان اینکه از سال 72 لیزر را وارد عرصه پزشکی کردیم، اظهار داشت: آن زمان برای درمان یک نوع بیماری پروستات استفاده کردیم که مشخص بود عوارض اولیه ای نیز دارد که از جمله تورم بود. اما ظهور و بروز فناوری های جدید باعث ایجاد لیزرهای جدید نیز شد. آن لیزری که آن عوارض را ایجاد می کرد تبدیل به لیزر سبز قوی شد که در کوتاه ترین زمان ممکن پروستات را از بین می برد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: تکنولوژی پیشرفت کرده است و انواع منابع جدید دستگاه ها تهیه شده است و امروز نیز در کشورمان در برخی زمینه ها تولید نیز می کنیم. 

در ادامه دکتر عباس مجد آبادی درباره لیزر گفت: اساساً لیزر چهار ویژگی دارد که در هیچ منبع نوری در جهان وجود ندارد و این مسئله لیزر را متمایز می کند.

وی تصریح کرد: لیزر ویژگی هایی دارد که می تواند در همه جا نفوذ کند که نور معمولی نمی تواند آن کار را انجام دهد.

وی در بیان چهار ویژگی لیزر اظهار داشت: ویژگی نخست لیزر هم فاز بودنش است. دوم واگرایی کمی دارد؛ نورهای معمولی به دلیل اینکه واگرا هستند بیشتر از 150 متر را روشن نمی کنند اما لیزر می تواند تا 100 کیلومتر نیز برود. سومین ویژگی لیزر تک طول موج بودن آن است یعنی تنها یک طول موج دارد. این لامپ های سفیدی که داریم استفاده می کنیم از چند طیف رنگی تشکیل شده است اما لیزر اینگونه نیست و یک طول موج دارد که باعث می شود قدرت زیادی به لیزر بدهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در بیان چهارمین ویژگی لیزر گفت: شدت بالای لیزر دیگر ویژگی مهم آن است. یک منبعی به نام خورشید وجود دارد. هیچ کدام از ما نمی توانیم به خورشید نگاه کنیم زیرا شدت خورشید روی چشم زیاد است که حدود 7 وات بر سانتی متر مربع است. توان لیزر یک میلی وات است یعنی اگر لامپ یک وات را هزار قسمت کنیم تازه به یک میلی وات می رسد اما با این وجود تاثیر لیزر بر چشم 70 برابر است.  

در ادامه دکتر عزالدین مهاجرانی تصریح کرد: لیزر یکی از بزرگترین اختراع های قرن گذشته محسوب می شود. وقتی لیزر اختراع شد، از همان موقع پیش بینی می شد تاثیر جدی در تکنولوژی های مختلف داشته باشد و امروز این مسئله را شاهد هستیم. از همان زمان پیش بینی می شد که قرن بعدی که در آن حاضر هستیم، قرن مبتنی بر فناوری های نوری خواهد بود که امروز نیز شاهد این مسئله هستیم. 

به گزارش رادیو گفت و گو، این استاد دانشگاه افزود: برای لیزر در دو حیطه تشخیص و درمان همچنان افق های روشنی را برای پیشرفت می بینیم. این افق ها هم در حیطه دست یابی به منابع جدید و هم در حیطه چگونگی به کارگیری و افزایش حساسیت ها و ارتقاء کیفی دستگاه ها است. اینها موضوعاتی هستند که پیش از این فکرش را هم نمی توانستیم بکنیم که امکان انجام آن وجود دارد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا