توسعه در دوران پسا برجام باید سبز باشد

 معصومه ابتکار روز سه شنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: قطعا توسعه فناوری در بحث ارتباطات سهم زیادی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خواهد داشت.

وی اظهار کرد: از محل کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مدیریت منابع، منابع جدیدی برای اشتغال و سرمایه گذاری ایجاد می شود که امیدواریم بتوانیم در جهت تحقق اقتصاد سبز گام های موثری برداریم.
وی گفت: در مدت 29 ماه گذشته همکاری خوبی میان دو دستگاه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات برقرار بوده و اقدامات خوبی در زمینه توسعه فناوری های IT ، هوشمند سازی پایش مناطق حفاظت شده، دولت الکترونیک، مدیریت پسماندهای الکترونیک ، پارازیت ها و پایش آنها صورت گرفته است.
ابتکار ادامه داد:این تفاهم نامه ادامه راه همکاری های دو نهاد است و نقشه راه بهتری برای توسعه همکاری ها خواهد بود.
وی به پیام های زیست محیطی توسط شبکه های نلفن همراه اشاره کرد و گفت: حمایت از محیط زیست وظیفه یک نهاد نیست و بر اساس قانون اساسی کشور یک وظیفه همگانی است هرچند در این زمینه مشکلات و عقب ماندگی های زیادی داریم اما باید تلاش کنیم تا به نتیجه مطلوبی برسیم.
ابتکارافزود:امروزه موضوع محیط زیست به یک مساله جهانی تبدیل شده و در هر نشست بین المللی با هر موضوعی نسبت به مقوله محیط زیست و اقداماتی که در راستای کاهش آسیب ها و تهدیدهای آن توجه ویژه می شود.
وی به اهداف جهانی 2030 اشاره کرد و گفت: در نشست پاریس که با 17 هدف در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای برگزار شد، نقشه راهی برای توسعه پایدار و سبز در جهان ترسیم شد با این هدف که توسعه نباید منجر به نابودی کره زمین شود که قطعا این هدفگذاری برای سال 2030 تحول زیادی در راستای حفظ محیط زیست ایجاد خواهد کرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: استفاده از فناوری های سبز می تواند بسیاری از مشکلات را کاهش دهد که این موضوع در اهداف توسعه پایدار دیده شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر توافق بر سر داشتن توسعه پایدار بر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیز تاکید شد که بر این اساس دولت ایران موظف شده 4 درصد غیر مشروط و 8 درصد مشروط به برداشته شدن تحریم ها و در مجموع 12 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای خود تا سال 2030 بکاهد.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: توسعه دولت الکترونیک در این موضوع بسیار مهم است زیرا هر خودرویی که کمتر حرکت کند و سوخت فسیلی کمتری بسوزد در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: نقش دولت در هوشمند سازی تمام فرایندها در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بسیار جدی است که در این تفاهم نامه مشترک بر این موضوع تاکید شده است، البته این مساله یک رویکرد جهانی است و کشور ما هم آمادگی لازم در این زمینه را دارد هر چند راه زیادی در پیش داریم.
ابتکار گفت: خوشبختانه امسال سیاست های کلی نظام در زمینه محیط زیست را داشتیم که تحولی در کل مجموعه دولت و قوای مقننه و قضاییه ایجاد کرد ، تمام این تحولات در کنار رویکرد دولت یازدهم بر توسعه دولت الکترونیک و حفظ محیط زیست می تواند تجلی یک دولت محیط زیستی باشد.
وی تاکید کرد: اگر قرار است رشد اقتصادی داشته باشیم باید قطعا آنرا رشد سبز در نظر بگیریم چون محیط زیست ایران دیگر توان رشدی که بر تخریب منتهی شود ندارد بلکه باید به بازسازی طبیعت، رفع آلودگی ها ، احیای تالاب ها و دریاچه ها فکر کنیم.
 

نبود زیرساخت های کافی برای مدیریت پسماندهای الکترونیک
ابتکار در ادامه به بحث مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: طی دو تا سه دهه گذشته در زمینه مصرف کالاهای الکترونیک در کشور یک رشد انفجاری را شاهد بودیم این در حالی است که هنوز برای مدیریت پسماندهای الکترونیک زیرساخت های کافی در کشور تعریف نشده است.
وی با بیان اینکه پسماندهای الکترونیک حجم زیادی از زباله ها را به خود اختصاص می دهند افزود: این پسماندها علاوه بر اینکه آلودگی به وجود می آورند با مدیریت صحیح می توانند منابع اقتصادی هم باشند ، اتحادیه اروپا اعلام کرده است تا سال 2070 بخش عمده ای از رشد اقتصادی خود را از محل بازیافت آب، انرژی و پسماند خواهد داشت.
ابتکار اظهار کرد: اتحادیه اروپا برای زباله سوزهای خود سوزاندن پسماندهای قابل بازیافت را ممنوع کرده است زیرا معتقد است از نظر اقتصادی توجیه ندارد که مواد قابل بازیافت برای تولید انرژی سوزانده شوند.
وی گفت: اگر بخواهیم اقتصادی که ارزش افزوده آن ناشی از خلاقیت باشد داشته باشیم قطعا فناوری اطلاعات محور اصلی آن خواهد بود.

پایش مناطق با کمک فناوری
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پایش از راه دور مناطق حفاظت شده جزو برنامه های سازمان محیط زیست است که در نظر داریم در سال 95 در موضوعاتی مانند آتش سوزی ها و پایش گرد و غبار با همکاری وزارت ارتباطات از فناوری های روز استفاده کنیم.
وی به نقش فناوری در حفاظت از مناطق تحت پوشش سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: در پارک ملی کلاه قاضی در مجاورت استان اصفهان 16 دکل با دوربین مداربسته و پانل های خورشیدی و سیستم وایرلس نصب شده است که تمام اطلاعات پارک را از به مرکز استان و سپس به سازمان محیط زیست در تهران ارسال می کند و برای مدیران قابل دسترسی است که توسعه این روند در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد.

پایش امواج الکترونیک موجب توجه سازمان محیط زیست است
ابتکار تاکید کرد: البته در این میان بحث پایش امواج الکترومغناطیسی برای ما مهم است و امیدواریم آن اطمینان لازم از حیث نظارت و کنترل امواج را به مردم بدهیم که نیازمند نظارت کافی و همکاری سازمان محیط زیست و وزارت ارتباطات است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا