اختصاص 805 میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های مصوب صندوق نوآوری و شکوفایی

دکتر محمود شیخ‌زین‌الدین در مراسم رونمایی از محصولات پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، پارک‌های علم و فناوری را ساختاری جدید در دنیا دانست اظهار کرد: پارک‌های علم و فناوری برای شرکتهای مستقر در خود برند محسوب می‌شوند و زمانی پارک‌ها می‌توانند موفق باشند که بتوانند حقوق شرکت‌ها را در قبال برند پارک‌ها حفظ کنند.

وی با تاکید بر رویکرد مدیریتی پارک‌های علم و فناوری برای حفظ اعتبار برند آنها، خاطرنشان کرد: از این رو شرکتهای دانش‌بنیان باید از مدیریت پارک‌ها دلیل حضور افراد در آن‌ها را مطالبه کنند و رییس پارک باید متوجه باشد که برند پارک‌ها متعلق به همه افراد حاضر در آن است.

شیخ زین‌الدین با تاکید بر این که سختگیری‌های اعمال شده برای پذیرش و رونمایی از محصولات دانش‌بنیان پارک‌ها منطقی است، ادامه داد: 70 درصد موفقیت شرکتها برای ورود به پارک‌ها قابلیت آنها در معرفی و محصولات خود است.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به برخی از سختگیری‌های انجام شده برای برگزاری مراسم رونمایی از محصولات یادآور شد: در صورتی که این سختگیری‌ها اعمال نشود، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به شرکتهای مستمر در پارک‌ها وارد خواهد شد.

وی با اشاره به توفیقات کشور در حوزه فناوری‌های پیشرفته یادآور شد:‌ ولی متاسفانه ما نتوانستیم توانمندی‌های خود را به منصه ظهور برسانیم که در این راستا با مشکلاتی مواجه هستیم؛ از این رو یکی از وظایف معاونت علمی ایجاد بازار برای محصولات دانش‌بنیان است.

شیخ زین‌الدین ایجاد تعامل میان صاحبان فناوری و بازار را از دیگر ماموریت‌های معاونت علمی یاد کرد و ادامه داد: یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف برگزاری نمایشگاه تجهیزات است؛ این نمایشگاه در واقع میدان رقابت شرکتهای داخلی با تولیدکنندگان خارجی است.

وی با اشاره به دستاوردهای مطلوب برگزاری این نمایشگاه گفت:‌ در حال حاضر در کشور شرکتهای خوبی در زمینه تولید شتاب‌دهنده‌های خطی داریم.به گفته وی، کشور نیاز به 350 دستگاه شتاب‌دهنده خطی دارد، اما در حال حاضر 80 دستگاه آن در کشور نصب شده که نیمی از آنها نیز از کار افتاده است.

شیخ زین‌الدین با تاکید بر این‌که تیوب این دستگاه به کشور وارد می‌شود، گفت: این تیوب پیچیدگی‌های فنی خاصی ندارد، بذا شرکتهای دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه وارد شوند.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی با تاکید بر این که معرفی قابلیتهای کشور از دیگر ماموریت‌های ما به شمار می‌رود، اضافه کرد: یکی از معضلات شرکتهای دانش‌بنیان ایجاد کسب و کار است که کمتر به این مورد توجه کرده‌اند. در این راستا معاونت علمی در این حوزه وارد شده و تلاش کرده تا با تغییر شاخص‌های ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانش‌بنیان این شرکتها را ترغیب کند تا راهکارهایی برای کسب و کارهای خود ارائه دهند.

وی همچنین با تاکید بر نقش کلیدی شرکتهای دانش‌بنیان در دوران پسا تحریم افزود: شرکتهای دانش‌بنیان مهمترین عامل دریافت فناوری در فرایند انتقال فناوری هستند. در گذشته تمام قراردادهای ما بند انتقال تکنولوژی را داشته است، ولی شاهد بودیم که یک فناوری 22 بار به کشور وارد شده است. از این رو شرکتهای دانش‌بنیان باید در دوران پساتحریم آمادگی‌های لازم برای دریافت فناوری را داشته باشند.

شیخ زین‌الدین به بخشی از حمایتهای معاونت علمی برای توسعه فناوری در کشور اشاره کرد و ادامه داد:‌ از آنجایی که اصفهان آمادگی لازم را داشته است، با حمایت معاونت علمی پنج هزار موتورسیکلت برقی جایگزین موتورسیکلت‌ها با سوخت فسیلی در شهر اصفهان خواهند شد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر تنها 45 درصد موتور در داخل کشور تولید می‌شود، یادآور شد: مغز فرماندهی موتورسیکلت در کشور تولید می‌شود و معاونت علمی تقبل کرده که با پرداخت 10 تا 20 درصد هزینه‌های پنج هزار موتورسیکلت، موتورسیکلت‌های برقی در این شهر به بهره‌برداری برسند.

این مقام مسؤول در معاونت علمی با تاکید بر ضرورت حضور شرکتهای دانش‌بنیان کشور در تعاملات بین‌المللی افزود:‌ یکی از ساده‌ترین راه‌های حمایت از این شرکتها اعطای وام و تسهیلات است که با ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی دولت سرمایه‌گذاری خوبی در آن کرده است.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر این صندوق 805 میلیارد تومان طرح مصوب دارد، خاطرنشان کرد:‌ با همکاری مناسب میان وزارت علوم و معاونت علمی امروزه بیش از دو هزار و 200 شرکت دانش‌بنیان در کشور راه‌اندازی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا