دوربری اطلاعات کلاسیک با استفاده از پرتوهای لیزری برای نخستین بار

کد خبر : 32717 سه شنبه 18 اسفند 1394 - 11:48:52

دانشمندان آلمانی با استفاده از پرتوهای لیزری برای نخستین بار نشان داده‌اند که دوربری نه فقط در جهان ذرات کوانتومی بلکه در جهان کلاسیک هم وجود دارد.

الکساندر سزامیت و مارکو اورنیگوتی از دانشگاه ینا در آلمان با استفاده از پرتوهای لیزری خاص با موفقیت توانستند زبان فنی را بدون انتقال خواص انرژی یا ماده، دوربری کنند.به گفته محققان، ذرات بنیادی مانند الکترون‌ها و ذرات نور بخودی خود در یک حالت خاص بهم‌ریخته و نامنظم وجود دارند. به عبارت ساده‌تر این امکان وجود دارد که این ذرات در یک لحظه در چند مکان وجود داشته باشند. این امکان که دوربری کوانتومی نام دارد، هنوز در جهان واقعی اثبات نشده است.
محققان آلمانی برای نخستین بار نشان دادند که دوربری می‌تواند در جهان عادی نیز وجود داشته باشد.اطلاعات مورد نیاز به یک ویژگی خاص نور پیوند زده شد. اگرچه این امر تنها بصورت محلی کار می‌کند اما محققان دریافتند که اطلاعات کلاسیک بطور آنی دوربری شدند.

این یافته‌ها می‌تواند در زندگی واقعی و بویژه در حوزه ارتباطات بکار گرفته شود. علاوه بر آن،‌ اگرچه هنوز راه زیادی برای کاربرد وسیع این دستاورد باقی مانده اما تجربه جدید این ایده را که افراد در آینده دیگر به هواپیما، قطار یا اتوبوس برای سفر نیاز نداشته باشند، امکان‌پذیرتر کرده است.

به گزارش ایسنا، این یافته‌ها در مجله " Laser & Photonics Reviews " منتشر شده است.