نویسنده روس کوچکترین کتاب جهان را نوشت

به گزارش مهر به نقل از گاردین، یک دانشمند روس چیزی را خلق کرده که به گفته خودش کوچک‌ترین کتاب جهان است. او می‌خواهد این اثر خود را برای تایید به آرشیو رکوردهای جهانی گینس بفرستد.

ولادیمیر آنیسکین که در زمینه میکرومینیاتور فعالیت می‌کند و اهل سیبری است، پنج سال وقت صرف خلق تکنولوژی ایجاد این کتاب کرد که ابعاد آن ۰.۰۷ در ۰.۰۹ میکرومتر است. بعد هم یک ماه طول کشید تا او به صورت دستی، دو نسخه از این کتاب تولید کند.

نسخه اول که «لِوشا» نام دارد، اسم خود را از داستان قرن نوزدهمی «کک فولادین» نوشته نیکولای لسکوف می‌گیرد. در این داستان، صنعتگری از شهر تولا، موفق می‌شود یک کک مکانیکی خلق کند و کفش پایش کند. او در این کتاب به اسم میکرومینیاتوریست‌های دیگر اشاره کرده که به گفته خودش، می‌توانند «کفش پای کک کنند». کتاب دوم او که «الفبا» نام دارد، شامل الفبای روسی می‌شود.

متن این کتاب با استفاده از پروسه چاپ سنگی روی ورقه‌های فیلم به ضخامت تنها سه یا چهار میکرون منتشر شده است. آنیسکین گفت سخت‌ترین بخش این پروسه متصل کردن صفحه‌ها به هم بود تا بتوان آن‌ها را ورق زد. او از سیم‌های تنگستنی با قطر پنج میکرون به عنوان «فنر» صفحه‌ها استفاده کرد و کتاب‌های تمام‌شده را روی ورقه‌های طلا به نمایش گذاشت. می‌توان با استفاده از یک سوزن آهنین تیزشده، این صفحه‌ها که دو طرف‌شان هم مطلب چاپ شده را ورق زد.

آنیسکین به گاردین گفت: اندازه این کتاب ۷۰ در ۹۰ میکرون است و ۸۸ بار از کتابی که در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان کوچک‌ترین کتاب چاپی ثبت شده و ۶۷ بار از کتابی که در کتاب رکوردهای روسیه به عنوان کوچکترین کتاب جهان ثبت شده، کوچکتر است.

رکورددارهای قبلی یکی با عنوان «گل و چهار فصل» در ژاپن به اندازه. ۷۵ در ۷۵ میکرون و دیگری کتابی از اشعار سرود ملی روسیه در ابعاد ۶۴۴ د ۶۶۰ میکرون است. گینس همچنین از کتاب «تد کوچولو از شهر شلغم‌ها» اثر مالکوم داگلاس چاپلین در ابعاد ۷۰ در ۱۰۰ میکرومتر به عنوان کوچکترین بازنشر یک کتاب چاپ‌شده در تاریخ یاد می‌کند.

آنیسکین که در انستیتوی مکانیک نظری و کاربردی در شاخه سیبری آکادمی علوم روسیه کار می‌کند، می‌خواهد ۱۰ کتاب از نسخه‌های لوشا و الفبا بسازد.

او که کار ساخت میکرومینیاتورها را در سال ۱۹۹۸ آغاز کرد و پیش از این هم کاروانی از شترها را در مرکز یک سوزن جا داده بود، در وبسایتش می‌نویسد: من از چیزهای کوچک خوشم می‌آید و کار کردن روی کوچک‌ترین کتاب جالب بود. من وسایلم را خودم اختراع و خلق می‌کنم. در حین کار، اثرم را بین انگشتانم نگه می‌دارم. حتی یک ضربان قلب می‌توان چنین کار ظریفی را خراب کند، برای همین باید کارهای دقیق را بین ضربان‌های قلب انجام داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا