رویکرد جهاد دانشگاهی در مناظرات دانشجویی، آموزش است

 در کرسی آزاداندیشی با گزاره «در دانشگاه‌های کشور آزادی بیان وجود دارد»، به همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه بین‌الملل امام خمینی(ره) و با مشارکت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی قزوین، که روز گذشته در سالن اجتماعات دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد،‌ تصریح کرد: این جلسه آغاز فرآیند پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران است که ثبت‌نام از گروه‌های داوطلب تا آخرین نفر ادامه داشته و مسابقات در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: از آنجا که رویکرد اصلی ما در مناظرات آموزشی بوده، کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های تفکر انتقادی، مهارت‌های گفت‌وگو و فنون مناظره و سایر موضوعات کاربردی برنامه‌ریزی شده است که پیش از برگزاری مسابقات اجرایی می‌شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قزوین خاطرنشان کرد: برخی علوم مثل علم منطق دارای دو بعد محتوا و مهارت است که متأسفانه هم از جانب تولید علم بخش اول مورد توجه بیشتر قرار گرفته و هم در بعد آموزشی به بخش دوم اهمیت لازم داده نشده است. این مسأله در ارتباط با فراگیران سایر علوم به‌طور کلی وجود ندارد و دانشجویان دیگر رشته‌ها آگاهی به کاربرد علم منطق و مهارت‌های آن در فراگیری علوم خود و مناظرات علمی و فرهنگی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در مناظرات ابتدا باید خوب بشنویم و ساختار و شاکله سخن طرف مقابل را درک کنیم و نسبت به مواضع خود آن‌ها را نقد کنیم. کرسی آزاداندیشی یک قالب از هزاران قالبی است که می‌شود در راستای آزاداندیشی تعریف و اجرا کرد و جهاد دانشگاهی این محمل را برای همه مخاطبان خود فراهم کرده تا قالب‌های پیشنهادی خود را اجرایی کنند.

گلدوزها تصریح کرد: آزادی ابزاری است برای رسیدن به اهداف والای بشریت و آنچه امروز در جامعه ما در حال وقوع است و تأکیدات فراوانیاز سوی مقام رهبری در این خصوص انجام شده ایجاد بسترهای این مقوله در دانشگاه‌ها بوده تا نتایج و دستاوردهای این قالب‌ها برای مسئولان و دست‌اندرکاران اجرایی راهگشا باشد.

وی یادآور شد: موضوع این کرسی از سوی هر دو گروه می‌تواند در فضای مجازی به‌صورت مکتوب ادامه داشته باشد و دوستان با فراغت بیشتر به نقدآراء یکدیگر بپردازند. برای این منظور گروه مجازی از سوی سازمان دانشجویان تشکیل شده که بستر مناسبی برای این اتفاق خواهد بود.

به گزارش ایسنا، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قزوین خاطرنشان کرد: می‌کوشیم این دوره از مسابقات را به‌صورت فشرده برگزار کنیم تا فرصت‌های بیشتری برای پرداختن به آموزش و سایر قالب های مطرح در آزاداندیشی داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا