در شبکه جهانی مغز قرار خواهیم گرفت

دکتر محمد رضا آی با اشاره به اهداف آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز افزود: هدف از تاسیس این آزمایشگاه تهیه زیرساخت‌هایی برای ارائه خدمات تخصصی در زمینه نقشه برداری مغز به محققان است.

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در تعریف این طرح گفت:نقشه برداری از مغز ، استخراج کامل اطلاعات از مغز در حوزه تشخیصی،روانشناختی و…است که در واقع به معنای صریح تر، استخراج دقیق از کارکرد مغز می‌گویند.

وی عنوان کرد: مشکلی که در این زمینه برای محققان وجود دارد،کمبود امکانات و تجهیزات بیمارستانی به دلیل حجم زیاد استفاده بیماران از دستگاه ها در ساعات مختلف است که امکان تحقیق را برای محققان بامشکل مواجه کرده است.

دکتر آی گفت:به دلیل مشکلات موجود روند تحقیقات در حوزه مغز با سرعت کندی حرکت می‌کند و تاسیس این آزمایشگاه می‌تواند خدمات موثری به محققین ارائه دهد.گفتنی است خدمات تشخیصی و درمانی درغالب نظام درمانی دراین مرکز ارائه نمی شود.

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در ادامه افزود: بودجه اولیه این آزمایشگاه را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین کرده است،آن هم به این دلیل که می خواهیم خدمات با کیفیت بالا و هزینه کم نه واقعی را به محققین ارائه دهیم ، در نتیجه قسمتی از هزینه ها را از درآمد دستگاه‌ها و قسمتی دیگر را از منابع دولتی تامین کرده ایم.

آی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه ملی نقشه برداری از مغز، مجهز به یک مجموعه کامل از پیشرفته ترین دستگاههای مختلف تصویر برداری، اندازه گیری، تحریک و تحلیل برای مطالعات نقشه برداری مغزی است.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی این مجموعه و تاثیر پیشرفت آینده پژوهش در حوزه مغز افزود: قطعا با راه اندازی این مجموعه محققان با فراق بال بیشتری می توانند تحقیقات خود را انجام دهند و سرعت پیشرفت زیاید را شاهد خواهیم بود.همچنین برنامه های مشترکی را با مراکز تراز اول دنیا خواهیم داشت تا درشبکه جهانی مغز قرار بگیریم و این آزمایشگاه می تواند پلی میان محققان داخلی و خارجی باشد.

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز خاطرنشان کرد: درب‌های این آزمایشگاه از اوایل سال 95به روی محققین و پژوهشگران باز خواهد شد و با بهترین تجهیزات خدمات دهی می گردد .همچنین دستگاه MRIاین مرکز که درنوع خود تنها دستگاه پیشرفته در کشور درحال نصب است که تا اواخر فروردین آماده بهره برداری است.گفتنی است این دستگاه قابلیت های زیادی برای کارهای تحقیقاتی دارد.

گزارش: فرگل غفاری