مصرف قهوه خطر ابتلا به ام اس را کاهش می دهد

تحقیقات جدید نشانگر این موضوع است که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به بیماری ام اس را کاهش می دهد . در این بررسی ها مشخص شد افرادی که به صورت روزانه به خوردن قهوه مبادرت می کنند در مقایسه با کسانی که هرگز علاقه ای به نوشیدن آن نداشته و از مصرف آن خودداری می کنند ، به میزان یک سوم کمتر به بیماری ام اس مبتلا می شوند .

امکان این که کافئین اثر حفاظتی بر مغز ونخاع داشته باشد بسیار زیاد است و در بیماران مبتلا به ام اس کاهش سیستم ایمنی و پوشش محافظی طبیعی به نام میلین که فیبرهای عصبی را احاطه کرده ، ارتباط مغز با سایر اندام را با مشکل  روبرو کرده و اثراتی همچون ضعف عضلانی ، عدم هماهنگی اندام و تاری دید را به همراه دارد .

آنا هد استورم ، دانشجوی پزشکی در موسسه کارولینسکا در سوئد و سرپرست این تیم پژوهشی در مقاله ای که تاریخ 3 مارچ 2016 برابر با سیزدهم اسفند در مجله تخصصی  مغز واعصاب به چاپ رسید به تفضیل در این خصوص توضیحاتی ارائه داد . او در این مقاله در خصوص ارتباط  معنا داری بین مصرف زیاد قهوه و کاهش خطر ابتلا به ام اس و همچنین کنترل این بیماری اشاره کرد . نتایج حاصل از این مطالعه پیش از این در فوریه 2015 و همزمان با نشست سالانه آکادمی نورولوژی آمریکا ارائه شده بود ، اما این اولین بار بود که موضوع فوق  در یک مجله علمی به صورت مشروح ارائه شده است.

در این مطالعه محققان افراد را به دو گروه تقسیم کردند ، دسته اول شامل دو هزار و هفتصد و هفتاد و نه نفر مبتلا به بیماری ام اس ودسته دوم  شامل سه هزار و نهصد و شصت نفر که افرادی سالم را شامل می شد ، بود. در این تحقیقات مشخص شد که مصرف قهوه ( بیش از 4 فنجان در روز ) تا 29 درصد باعث کاهش بیماری ام اس می شود .

محققان در این خصوص عنوان کردند که امکان این که کافئین اثر حفاظتی بر مغز ونخاع داشته باشد بسیار زیاد است و در بیماران مبتلا به ام اس کاهش سیستم ایمنی و پوشش محافظی طبیعی به نام میلین که فیبرهای عصبی را احاطه کرده ، ارتباط مغز با سایر اندام را با مشکل  روبرو کرده و اثراتی همچون ضعف عضلانی ، عدم هماهنگی اندام و تاری دید را به همراه دارد .

در ادامه این مقاله محققان با بیان این که این تحقیقات نیازمند مطالعاتی گسترده تر است اعلام کردند که هنوز به طور کامل نمی توان اظهار داشت که مصرف قهوه به میزان زیاد در عین اثر بخش بودن ، مضراتی به همراه ندارد و در این خصوص  پژوهش هایی کامل تر مورد نیاز است .

در پایان خوزه آندریاس ویجناند و ایلین کینگول ، از متخصصین برجسته مغز واعصاب در کانادا و اساتید دانشگاه بریتانیا کلمبیا ، اضافه کردند که "تحقیقات و چالش های جدید در این حوزه به شفاف نمودن ارتباط بین رژیم های غذایی و خطر ابتلا به بیماری های خاص کمک شایانی میکند و دراین مورد خاص پژوهش های آتی روشنگر مسیر خواهند بود .

منبع : Discovery

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا