خطر فناوری واقعیت مجازی برای سلامت روانی انسان

در پی انجام مطالعات جدید با هدف بررسی تاثیر فناوری های واقعیت مجازی بر روحیات و رفتار انسان، دانشمندان دریافتند که حتی پس از خارج شدن افراد از فضای مجازی، تغییرات رفتاری و اثر گذاری این فناوری در طولانی مدت قابل رویت است .

خطر اختلالات روانی در بیمارانی که تحت تاثیر دنیای مجازی قرار دارند  به دلیل زندگی در جهانی ایزوله به مراتب خطر ناکتر از بیماران روانی سنتی است و دنیای مجازی قدرت تجزیه و تحلیل دقیق را از فرد مبتلا به این مشکلات سلب کرده و در پایان پزشک نیز قدرت بررسی میزان اختلاط بین واقعیت و دنیای مجازی را در ذهن این بیماران نخواهد داشت که در این مرحله با توجه به شرایط خاص این افراد ممکن است امید واهی و یا سر گردانی را به همراه داشته باشد .

در دنیای کنونی و دسترسی آسان به رایانه های خانگی و تلفن های هوشمند ، بیش از پیش شاهد توهم انسان ها در دنیای واقعیو  تحت تاثیر جهان مجازی هستیم . این موضوع می تواند به شدت خطرناک بوده و از نظر روانی اختلالات جدی را متوجه کاربران کند  اما  درمقابل ، تبلیغات گسترده ای که در بازار پیچیده این محصولات وجود دارد ، واقعیت مجازی را به عنوان درمان گر مشکلات روانی در افراد معرفی می کنند که این تناقض در نوع خود جالب توجه است .

مایکل مدری و توماس متزینگر از دانشگاه گوتنبرک یوهانس ماینس در آلمان که پژوهش های فوق را سرپرستی کرده اند ، در این خصوص اظهار داشتند که خطر اختلالات روانی در بیمارانی که تحت تاثیر دنیای مجازی قرار دارند  به دلیل زندگی در جهانی ایزوله به مراتب خطر ناکتر از بیماران روانی سنتی است و دنیای مجازی قدرت تجزیه و تحلیل دقیق را از فرد مبتلا به این مشکلات سلب کرده و در پایان پزشک نیز قدرت بررسی میزان اختلاط بین واقعیت و دنیای مجازی را در ذهن این بیماران نخواهد داشت که در این مرحله با توجه به شرایط خاص این افراد ممکن است امید واهی و یا سر گردانی را به همراه داشته باشد .

این افراد بیش از پیش در پی یافتن جایگزین های ملموس و واقعی هستند و این موضوع  روند درمانی آن ها  را سخت تر از اشکال قدیمی اختلالات روانی میکند .

در پایان این دو پژوهشگر با نگرانی از افزایش خطرات روانی با دیدن فیلم های خشن و پورنو گرافی اظهار امیدواری کردند که کاربران با آشنایی هر چه بیشتر از خطرات جهان و واقعیت های مجازی و اثرات منفی در شخصیت افراد ، آگاهانه و مسئولانه در قبال خویش از این وسایل استفاده کنند ، هرچند قدرت بی بدیل تبلیغات در این حوزه مانعی بزرگ تلقی می شود .

منبع : Healthsite 

ترجمه : احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا