مهم ترین مولفه اقتصاد مقاومتی،اقتصاد دانش بنیان است

یکی از محورهای اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راه اقتصادی کشور، دانش بنیان شدن اقتصاد است. چراکه رفع وابستگی به خارج و دستیابی به رشد پایدار اقتصادی در گروی کاهش سهم درآمدهای نفتی از بودجه کشور و تولید ثروت از دانش است.

برای نیل به این هدف، شرکت های دانش بنیان که از آن به موتور محرکه اقتصاد دانش بنیان تعبیر می شود، نقش عمده ای بر عهده دارند. وظیفه این شرکت ها ایجاد ارزش افزوده  و تولید ثروت از تجاری سازی علم است. چنانچه محصولات دانش بنیان این شرکت ها مورد حمایت قرار بگیرد و به تولید انبوه برسد، نه تنها نیازهای کشور مرتفع خواهد شد بلکه امکان صادرات محصولات کیفی با قیمت تمام شده مناسب به دیگر کشورها فراهم می شود. در این صورت محصولات ایرانی می توانند سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را به دست گیرند.   

روح الله عباسپور؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: کشورهای توسعه یافته کشورهایی هستند که دانش محور حرکت کردند و اقتصاد دانش بنیان دارند. اگر کشورهایی چون ژاپن، کره و مالزی توانستند گوی سبقت را از ما بربایند، به این دلیل بود که ما حول محور دانش حرکت نکردیم و به اقتصاد دانش بنیان دست نیافتیم.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم کشور به یک توسعه پایدار و مناسب برسد، باید تلاش کنیم اقتصادمان را دانش بنیان و دانش محور کنیم، تصریح کرد: وقتی مقام معظم رهبری تنها راه حل مشکلات اقتصادی کشور را، اقتصاد مقاومتی دانستند، یکی از محورهای مورد تاکید ایشان که می تواند جایگزین درآمدهای نفتی باشد، حمایت از شرکت های دانش بنیان بود.

عباسپور ادامه داد: دستیابی به اقتصاد دانش بنیان الزاماتی دارد که تا به حال مورد توجه جدی قرار نگرفته است. از جمله این الزامات توجه به بحث R&D است. می بایست سالانه بودجه مناسبی هم در بودجه بخش دولتی و هم بودجه بخش خصوصی به این امر اختصاص یابد. هم اکنون هزینه ای که در بحث تحقیق و پژوهش صورت می گیرد بسیار پایین است و در بحث R&D بسیار ضعیف عمل کردیم. توجه جدی به این امر می تواند در دستیابی به اقتصاد دانش بنیان موثر باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان و شکل گیری اقتصاد دانش بنیان یکی از محوری ترین اقداماتی است که باید برای حل مشکلات کشور انجام شود. برای این منظور باید به این نکته عنایت داشت که ما در حال حاضر تولید علم داریم اما این علم می بایست تجاری سازی شود. لازمه این کار تبدیل علم به فناوری و سپس تبدیل فناوری به محصول در قالب شرکت های دانش بنیان است. در حقیقت تجاری سازی علم تنها به واسطه شرکت های دانش بنیان امکانپذیر است.

وقتی دولت می گوید مبنای کار من اقتصاد مقاومتی است، مهم ترین مولفه اقتصاد مقاومتی، همین بحث اقتصاد دانش بنیان است. بنابراین هم دولت و هم مجلس می بایست در تدوین برنامه ششم توسعه به طور جدی به این بحث توجه کنند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نگاه حمایتی نسبت به شرکت های دانش بنیان در بین مسوولان کشور وجود دارد؟ گفت: بله. ما در مجلس توجه جدی به این مقوله داشتیم. صندوق ویژه برای آن قرار دادیم و در بودجه سال 94 به طوری جدی در جهت تامین منابع برای این موضوع اقدام کردیم. امیدواریم که دولت هم این مصوبات را اجرایی کند.

عباسپور خاطرنشان کرد: وقتی دولت می گوید مبنای کار من اقتصاد مقاومتی است، مهم ترین مولفه اقتصاد مقاومتی، همین بحث اقتصاد دانش بنیان است. بنابراین هم دولت و هم مجلس می بایست در تدوین برنامه ششم توسعه به طور جدی به این بحث توجه کنند.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا