چاپ سه بعدی چرخ نیمه هوشمند

امروزه چرخ خودروها یکی از اصلی ترین عوامل تحرک بشر هستند. آنها با چرخش در محور به راحتی از تغییرات جاده ها و پیچ های خطرناک عبور می کنند. به همین دلیل هم شاید مفهوم " اختراع دوباره چرخ " با "کار غیر ضروری" مترادف شده است. هفته گذشته یکی از شرکتهای تایرسازی به نام گودیر(Goodyear) خرد متعارف در این زمینه را نادیده گرفته و به تولید مفهوم جدیدی از تایر ها روی آورد.

هر کدام از این چرخ ها که با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ساخته می شوند بر اساس عواملی نظیر مسافت رفت و آمد، شرایط آب و هوایی احتمالی و میزان مسافرت آنها، برای هر کاربری شخصی سازی می شوند

چرخ های ساخته شده توسط این کمپانی Eagle-360 نام دارند. بر اساس اطلاعات انتشار یافته در این زمینه، این چرخ ها با استفاده از صفحات مغناطیسی در جای خود قرار می گیرند. شیارهای اسفنج مانند در این تایر ها برای جلوگیری از هیدروپلنینگ (قرار گیری یک لایه آب بین چرخ و زمین که موجب کاهش اصطکاک خودرو با جاده می شود) به صورت خودکار رطوبت را در خود نگه می دارند.

از سوی دیگر نیز زمانی که این چرخ ها از آب خارج شده و در محیط خشک قرار می گیرند، با استفاده از ساختاری ویژه و به کمک لرزش، آب جمع شده در ساختار اسفنجی را از خود خارج می کنند. به این ترتیب چرخ ها دوباره برای حرکت با سرعت بالاتر مناسب خواهند بود.

حسگرهای موجود در این چرخ ها می توانند شرایط جاده ای را بررسی کنند و آن را برای اتوموبیل های دیگر به اشتراک بگذارند. چرخ های کروی یاد شده خود را برای عدم وجود پارگی یا ساییدگی اسکن می کنند و در صورت نیاز بین خود هم ترازی نیز برقرار می کنند بنابراین به هیچ وجه نمی توان این تایر ها را با تایر های معمولی و متداول امروزی قیاس کرد.

هر کدام از این چرخ ها که با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ساخته می شوند بر اساس عواملی نظیر مسافت رفت و آمد، شرایط آب و هوایی احتمالی و میزان مسافرت آنها، برای هر کاربری شخصی سازی می شوند. با این حال باید به یاد داشت که این چرخ ها برای خودروهای بدون راننده طراحی شده است.

منبع: popsci

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا