بکارگیری فناوری اینترنت اشیاء در دوربین‌های ثبت سرعت رانندگی

 احمد فرجود در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه از یک سال و نیم پیش اپراتور دوم ارتباطی فعالیت در زمینه اینترنت اشیاء را شروع کرد، گفت: یکی از پلت‌فرم‌های ارائه شده در این راستا مربوط به M۲M (دستگاه به دستگاه) بود که در واقع از جمله اجزای اصلی برای توسعه سیستم‌های اینترنت اشیاء – IOT به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه ایرانسل پیش از این هم سیم‌کارت M۲M داشت، ابراز کرد: به عنوان مثال یکی از زمینه‌های فعالیت راهکارهای سازمانی این اپراتور در حوزه M۲M، مدیریت حوزه حمل‌ونقل بوده است. اما با توجه به نیاز روز کسب‌وکارها به خدمات دستگاه به دستگاه و دغدغه آنها برای داشتن سرویس‌های ویژه بر بستر شبکه مخابراتی، سعی کرده‌ایم پیشنهادات‌مان را برای حوزه‌های دیگر نیز ارائه کنیم.

مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل با بیان اینکه ۸۰ درصد خدمات دستگاه به دستگاه این اپراتور مربوط به کسب‌وکار می‌شود، عنوان کرد: در واقع اینترنت اشیاء به دنبال کاهش هزینه‌هاست که این موضوع قطعا برای کسب‌وکارها مهم است تا بتوانند کاربردها را در زمینه‌هایی نظیر شهر هوشمند، سلامت همراه، آموزش الکترونیکی و… بالا ببرند.

فرجود IOT را موضوع مبتلابه آینده کشور مطرح کرد و گفت: لذا اگر فرصت سرمایه‌گذاری در این حوزه را از دست دهیم، با ورود دیگر بازیگران در این عرصه ممکن است برای ما تبدیل به تهدید شود.

وی درباره تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده مربوط به خدمات M۲M اپراتور دوم نیز یادآور شد: در حال حاضر حدود نیم میلیون سیم‌کارت فعال برای ارائه خدمات دستگاه به دستگاه واگذار کرده‌ایم؛ استفاده از APN با پهنای باند امن و سریع ایرانسل که مجوز سازمان پدافند غیرعامل را هم دارد، فرصت ارتباطی خوبی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌‌آورد تا از این طریق به ارائه خدمات در داخل سازمان‌شان بپردازند.

او ادامه داد: ما راهکار سازمانی ارائه می‌دهیم و این، سازمان است که تعریف می‌کند قرار است چه خدماتی در واحد سازمانش توسط شبکه ارتباطی ارائه شود؛ مثلا خیلی‌ها برای کنترل از راه دور دستگاه‌ها نظیر POSها، مدیریت حمل‌ونقل شهری و بین شهری و… از خدمات ما استفاده می‌کنند.

فرجود گفت: با توجه به اینکه خدمات قابل ارائه به سازمان‌ها را به سمت نسل چهارم برده‌ایم، کم‌کم سازمان‌ها به سمت انتقال داده‌های حجیم‌تر می‌روند. البته لازم به ذکر است که خدمات سازمانی ما از کانال رادیویی متفاوتی از سایر سیم‌کارت‌های شبکه استفاده می‌کند که اولویت ترافیکی آن بالاتر ازدیگر بخش‌هاست و از این جهت کیفیتی خاص را برای واحدهای سازمانی به ارمغان می‌‌آورد.

مدیر کل راهکارهای سازمانی اپراتور دوم ارتباطی درباره قراردادهایی تاکنون با دستگاه‌های کشور در این راستا منعقد شده است، گفت: اغلب دولتی‌ها و صنایع خدمات می‌گیرند به عنوان مثال در حال مذاکره با شرکت گاز، مدیریت ناوگان حمل‌ونقل تهران، دانشگاه‌ها برای اتصال کتابخانه آنها، نیروی انتظامی و راهور جهت استفاده در بخش دوربین‌های کنترل سرعت و… هستیم.

وی درباره قیمت خدمات ارائه شده در این واحد نیز گفت: قطعا خدمات‌مان را با قیمت معقولی ارائه می‌کنیم و قطعا سازمان‌هایی نظیر تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه ناظر هستند؛ با توجه به توانمندی کسب‌وکارها و منطق ما برای نفوذ در بازار قطعا قیمت‌هایمان منطقی است.

او افزود: از سویی طبق پیش‌بینی‌های گارتنر تا سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ درگیر این موضوعات خواهیم بود و از این جهت سیستم عامل‌ها و فضاهای ابری مبتنی بر IOT می‌‌شود، بنابراین معقول به نظر می‌رسد که با قیمت‌های مناسب به دنبال کسب بازار بیشتر باشیم.

فرجود در پاسخ به این سوال که با توسعه نسل‌های جدید ارتباطی و شکل‌گیری اپراتورهای مجازی موبایل جهت کسب مشتریان جدید برای بازار اشباء اپراتورهای موبایل در دنیا، آیا ممکن است ارائه خدمات دستگاه به دستگاه شما در آینده به یکی از MVNOها واگذار شود؟، گفت: قطعا حوزه M۲M و IOT می‌تواند محل داشتن سرویس‌دهنده‌های تخصصی باشد و البته تجاربی هم در اروپا برای پیاده‌سازی این خدمات توسط MVNOها بوده است.

وی درباره اینکه ایرانسل خودش از چه خدمات دستگاه به دستگاهی در درون سازمانش استفاده می‌کند؟، نیز گفت: سیستم مدیریت حمل‌ونقل را برای ماشین‌های سازمان بکار گرفته‌ایم و سیستم دیگر نیز مدیریت کارتابل است که اکنون در اختیار تمام کارکنان از طریق تلفن همراه آنهاست.

مدیر راهکارهای سازمانی اپراتور دوم موبایل در ارتباط با برنامه این واحد برای فعالیت در زمینه IPTV که اخیرا مجوزش را از سازمان صداوسیما گرفته‌اند نیز گفت: حتما تمرکز ویژه‌ای روی این بخش خواهیم داشت تا مشترکان ایرانسل بتوانند از خدمات این حوزه بهره‌مند شوند. شبکه M۲M می‌تواند ترکیب قشنگی برای ارائه این خدمات ایجاد کند و مثلا اگر کسی تصمیم به توزیع ستاپ‌باکس برای خدمات VOD داشت از طریق سیم‌کارت‌های ایرانسل و شبکه این اپراتور کار را پیش ببرد.

به گزارش مهر،وی گفت: همفکری با تأمین کنندگان سرویس در این بخش می‌تواند منجر به ارائه پکیج در خور توجهی برای ارائه خدمات VOD شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا