20 درصد شناگاه های شمال کشور آلودگی میکروبی دارند

ضیاء الدین الماسی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این کمیته متشکل از نمایندگان سازمان شیلات، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط زیست در وزارت کشور تشکیل شده که قرار است با مشارکت مدیر کل اجتماعی استانداری های استان های شمالی و دستگاه های مربوطه، ممیزی دقیقی روی تمام شناگاه های شمالی کشور انجام شود.
وی اظهار کرد: این کمیته شناگاه ها را بررسی و ضوابط محیط زیستی و بهداشتی را در تمام آنها تعیین و اجرا می کند و اگر شناگاهی نتوانست برای پذیرش گردشگران در ایام نوروز آماده شود، تعطیل می شود اما طوری که برنامه ریزی شده امیدواریم چنین مشکلی پیش نیاید.
الماسی ادامه داد: بررسی شناگاه ها از سال گذشته آغاز شده و بر این اساس سازمان محیط زیست بررسی آلودگی ها و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بررسی های بهداشتی و پذیرایی گردشگران را انجام داده است که در راستای این بررسی ها این کمیته مشترک تشکیل و دستور کارهایی برای آن تعریف شده است.
وی گفت: بار میکروبی برخی شناگاه ها در فصول گردشگری بالا می رود اما معمولا در فصل زمستان که فشار گردشگر کم است از میزان آلودگی آنها کاسته می شود و فقط بار ثابت آلودگی از منابع شهری وارد آن محدوده می شود بنابراین باید آماده باشیم تا با اتخاذ تمهیداتی که دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداری ها اعمال می کنند ورود بار میکروبی در شناگاه ها را کنترل کنیم.
الماسی با اشاره به اینکه وظیفه کمیته مشترک در دو دسته اقدامات کوتاه مدت و میان مدت تعریف شده است گفت: بهینه سازی وضعیت سرویس های بهداشتی، دوش ها، محل دفع پسماند، جدا سازی فعالیت های غیر شنا مانند آوردن حیواناتی مانند اسب برای تفریح به محل شناگاه ، ساماندهی محل دپوی پسماندها نزدیک شناگاه ها و بهینه سازی های فنی در بستر رودخانه های منتهی به شناگاه ها جزو برنامه های کوتاه مدت است که به وزارت کشور و شهرداری ها اعلام شده و قرار است این کمیته روی این موضوعات کار کند.
وی افزود: در میان مدت باید یک بازنگری بر روی محل طرح های سالم سازی و شناگاه ها انجام شود، بعضی از آنها به دلیل توسعه شهرها، فعالیت های ناهمسازگار به شناگاه نزدیک شده است بنابراین باید بازنگری اساسی روی آنها انجام شود که نیاز به مطالعه دارد و زمان بر است.
مدیر کل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برنامه های میان مدت برای فصل شنای امسال آماده نمی شود اما باید در مدت یک تا دو سال آینده به پایان برسد تا اگر برخی شناگاه ها نیاز به جابجایی دارند، مشخص شوند که این هم جزو وظایف آن کمیته است.
وی گفت: در ضوابط تعیین شده شناگاه ها در این کمیته مقرر شد تا شناگاه ها طبقه بندی شوند، به عنوان مثال اگر در یک شناگاه با یک بار نمونه برداری میکروبی دیده می شود نمی توانیم اعلام کنیم که آن شناگاه آلوده است چون امکان دارد به صورت تصادفی اتفاق لحظه ای رخ داده باشد و رفع شود باید در توالی های تکرار پذیر نمونه برداری کنیم و شاهد بار آلودگی باشیم تا اعلام کنیم که آلوده است که اگر چنین اتفاقی بیفتد با پرچم وضعیت شناگاه را مبنی بر اینکه قابل استفاده هست یا خیر، اعلام می کنیم.
الماسی با بیان اینکه بررسی ها در تابستان سال گذشته نشان داد شناگاه سلمان شهر در استان مازندران بار آلودگی بالایی دارد افزود: البته درعید شنا نداریم و این اقدامات باید برای فصل شنا یعنی تابستان آماده شوند اما زیرساخت ها زمان زیادی نمی برد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا