اگزما و خطر ابتلا به آب مروارید چشمی

دکتر سیمین ابراهیم زاده متخصص پوست مو در این خصوص گفت: اگزما التهاب پوستی است که در افراد با علائمی نظیر قرمزی پوست، تاول‌های ریز،خشکی وبرجستگی منطقه درگیر همراه  بوده واز آنجا که در فصل بهارشاهد گرده‌ افشانی گیاهان هستیم شیوع این بیماری بیشتر است. نکته دیگر اینکه افراد بویژه خانمها در این ایام بیشتر از محصولات شوینده استفاده می‌کنند وهمین مسأله درابتلا به اگزماهای پوستی نقش داشته وآمار مبتلایان را افزایش می‌دهد.

وی افزود: همانطور که گفته شد خارش وسوزش از علائم بیماری است ودرصورتیکه اگزما به حالت حاد ومزمن تبدیل شود با نشانه ‌های دیگری نظیر زخم وخونریزی همراه است که در صورت بی توجهی وعدم درمان مناسب منجر به عفونت  باکتریال خواهد شد.تیره شدن پوست ناحیه درگیر اگزما یکی دیگر از تظاهرات بیماری است که دلیل آن افزایش رنگدانه‌های پوست است.

اگزمای شایع فصل بهار

اگزما انواع مختلفی دارد که علل ایجاد کننده آن معمولا نامشخص است وتنها در اگزمای تماسی این علل مشخص هستند.اگزماهای تماسی همانطور که از نامشان مشخص است به دنبال تماس با مواد محرک وآلرژن ایجاد می‌شوند ونشانه‌های ظاهری اولیه آنها ایجاد تاول و ورم است که به شکل سوختگی نمود پیدا می‌کند؛ البته لازم به ذکر است که علائم خفیف تری مانند خارش و قرمزی بر اثر تماس با مواد آلرژن خفیف تر در افراد بروز پیدا می‌کند که با دوری از مواد محرک بهبود می‌یابند. این نوع از اگزما در ایام نزدیک به سال نو که معمولا استفاده از مواد شوینده ومحرک بیشتر صورت می‌گیرد بیشتر دیده می‌شود وتوصیه متخصصین این است که افراد در برخورد با این مواد از دستکش استفاده کرده ویا بطور کل از آنها دوری کنند.

اگزما التهاب پوستی است که در افراد با علائمی نظیر قرمزی پوست، تاول‌های ریز،خشکی وبرجستگی منطقه درگیر همراه  بوده واز آنجا که در فصل بهارشاهد گرده‌ افشانی گیاهان هستیم شیوع این بیماری بیشتر است.

اگزمای تأخیری

این عضو بین الملل متخصصین پوست وزیبایی در ادامه گفت:اما اگزمای تماسی همیشه وتنها در تماس با مواد شوینده ایجاد نمی‌شود واز طرفی در تمام موارد علائم خود را بلافاصله نشان نمی‌دهد وممکن است ماهها وسالها بعد این نشانه‌ها ظهور یابند بطوریکه فرد پی به حساسیت خود به عامل محرک آلرژی زا نبرد. نیکل موجود در وسایل بدلی،پارافین در رنگ مو ومواد چرمی از موادی هستند که در وهله نخست نشانه‌های حساسیت را در فرد بروز نمی‌دهند.

برخی از وسایل آرایشی حاوی مواد آلرژی زا هستند وخانمها باید دقت بسیاری در این زمینه کرده وموادی را استفاده کنند که کمترین میزان مواد آلرژی زا در ترکیبات خود دارند. لاک ناخن،رژلب،اسپری مو،کرمهای بی رنگ کننده وریملهای چشم از این محصولات هستند که باعث ایجاد حساسیتهای شدید پوستی در افراد مختلف می‌شوند ودر خرید آنها باید دقت بسیاری کرد.

برخی از داروها هم در ابتلا به اگزما نقش دارند؛ قطره‌ های چشمی از گروه سولفانامیدها و برخی از آنتی بیوتیکها مانند نئومایسین  موجب اگزما در فرد مصرف کننده می‌شوند که در این گونه موارد مراجعه به متخصص وتغییر نوع دارو بسیار حائز اهمیت است.

اگزمای سبوئوریک

دکتر ابراهیم زاده در پاسخ به این پرسش که  آیا علائم اگزمای سبوئوریک متفاوت ازسایر اگزماها است گفت: این اگزما بیشتر در فصول سرد دیده می‌شود وعلائم آن در نواحی پوشیده از مو ظهور می‌یابد که معمولا این نواحی شامل کانال گوش،اطراف گوش،سینه‌ها،کتف،زیربغل وکشاله ران بوده وبا خارش شدید وقرمزی همراه است. در ناحیه سر بیمار با پوسته ریزی،شوره ،خشکی وخارش مواجه‌ می‌شود که این خارش به اطراف گوشها هم سرایت می‌کند.

این نوع از اگزما در مردان شایع تر است ودرصورت افزایش وزن وبیماریهای  عفونی تنفسی وخامت آن بیشتر می‌شود؛در افرادیکه مبتلا به آکنه هستند این  بیماری بیشتر دیده می‌شود وهمینطور شیوع آن درسنین میانسالی وبلوغ بیشتر از سایر دوره‌های زندگی است.

اگزمای وابسته به بیماری زمینه‌ای

وی در خصوص نوع دیگری از اگزما که به اگزمای اتوپیک مشهور است اظهار کرد: این اگزما در مردان وزنان به یک میزان شیوع دارد ودر افرادیکه سابقه بیماریهایی نظیرآسم،تب یونجه وکهیر را دارند ایجاد می‌شود وزمینه ژنتیکی در 70 درصد افراد مبتلا مشاهده شده است.نشانه بیماری بصورتی است که فرد مبتلا با پوست خشک مراجعه کرده که اگر با انگشت بر روی  پوست بیمارخط بکشیم ناحیه سفید رنگ شده وسپس رد قرمزی از خود بجای می‌گذارد.این نوع اگزما در شرایط آب وهوایی مختلف تغییر حالت می‌دهد ودر فصول پاییز و بهار شیوع آن بیشتر است.

نشانه‌های متفاوت در سنین مختلف

علائم بیماری در دوره‌های متفاوت زندگی متفاوت است بطوریکه در نوزادی با نشانه‌هایی نظیرقرمزی صورت ،گونه‌ها،پیشانی،ناحیه سروچانه همراه است ونشانه ها با افزایش سن نوزاد وخصوصا زمان دندان درآوردن نوزاد  بیشترظاهر می‌‌شوند  وبصورت دانه‌های ریزکه بتدریج آبدار می‌شوند مشاهده می‌شوند  که بتدریج به سایر اندامهای تحتانی نوزاد انتشار می‌یابند.

در دوران کودکی  نشانه ها در نواحی آرنج،زانو وران کودک ایجاد شده که همراه با خارش وضخیم شدن پوست ناحیه هستند بصورتیکه پوست حالت چرمی به خود می‌گیرد.درافراد بزرگسال این اگزما در ناحیه پلک،مچ دست وپا وگردن بوجود می‌آید واین افراد را مستعد به ابتلا به آب مروراید می‌کند.

 

گزارش :اعظم صفایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا