ملک زاده نایب رییس کمیته و مسوول برنامه ملی کنترل سرطان شد

 در این حکم آمده است: با توجه به رشد جمعیت و افزایش میانگین سنی در کشور و تاثیر گسترده بیماری سرطان در امور اجتماعی و اقتصادی، ضرورت پیشگیری و کنترل این بیماری از اولویت­های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

در این حکم وزیر بهداشت تاکید کرده است: انتظار دارم ضمن تاسیس دبیرخانه کنترل سرطان در معاونت تحقیقات و فناوری، با همکاری سازمان­های برون­بخشی و معاونت­های ذیربط و دانشگاه­های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی نسبت به سیاست­گزاری و برنامه­ریزی در موارد مشروحه زیر اهتمام لازم را تحت نظر شورای ملی مبارزه با سرطان به عمل آورید:

1- تدوین و پیاده­ سازی برنامه جامع راهبردی و برنامه­ های عملیاتی سالانه برای کنترل سرطان در کشور

2- اجرای برنامه ثبت سرطان جمعیتی و رصد شواهد برای تصمیم­گیری به موقع و موثر

3- پیشگیری و کاهش میزان بروز و مرگ و میر سرطان ­ها

4- تشخیص زودهنگام، تشخیص و درمان مناسب بیماران مبتلا به سرطان

5- مراقبت­های حمایتی و تسکینی و ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان

6- توسعه زیرساخت­ها و توانمندسازی متخصصان و مردم در ابعاد مختلف کنترل سرطان

7- بسیج و حمایت­ طلبی و استفاده از طرفیت­ های وزارت بهداشت، سایر وزارت­خانه ­ها و سازمان­های دولتی و غیردولتی و سازمان­های بین ­المللی

به گفته دکتر محمداسماعیل اکبری رییس مرکز تحقیقات سرطان ایران، روند رو به رشد ابتلا به سرطان در ایران بیشتر از تمام کشورهای دنیا اما میزان ابتلا به سرطان حدود یک پنجم اروپا است به گونه ای که سالانه 85 هزار بیمار به تعداد مبتلایان به سرطان در کشور افزوده می شود که از این تعداد 55.5 درصد مردان و 44.5 درصد زنان هستند.

وی می افزاید: سالانه 132 نفر از هر 100 هزار مرد و 123 نفر از هر 100 هزار زن در کشور ما به سرطان مبتلا می شوند. در بین استان های کشور، زنان یزدی و مردان در استان مرکزی بیشترین ابتلا به سرطان را دارند.

به گفته اکبری، شایع ترین سرطان زنان ایرانی مانند تمام زنان دنیا سرطان سینه و شایع ترین سرطان مردان ایرانی سرطان معده است که به طور کلی کشنده ترین آنها سرطان معده به شمار می رود.

وی می افزاید: با اقدامات پیشگیرانه که در کشور در حال انجام است انتظار می رود میزان ابتلا به سرطان معده در 10 سال آینده کمتر شود. با این حال با توجه به روند رو به رشد ابتلا به سرطان، تعداد مبتلایان به سرطان روده بزرگ، پروستات و مثانه در مردان و در زنان سرطان های دهانه رحم و تخمدان بیشتر خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا