باورهای نادرست در مورد مبتلایان به آکنه

پژوهشگران در این مطالعه به تعدادی شرکت‌کننده تصاویری از آکنه و بیماری‌های مختلف پوستی را نشان دادند و از آنها خواستند تا نظرات خود را در مورد این بیماری ابراز کنند. بیش از 62 درصد از افراد با دیدن آن تصاویر ناراحت شدند و بیش از 80 درصد احساس ترحم نسبت به بیماران پیدا کردند.

بیش از دو سوم افراد اظهار داشتند که اگر صورت آنها آکنه‌ای بود احساس خجالت و شرمندگی به آنها دست می‌داد، 41 درصد افراد از اینکه با شخصی مبتلا به آکنه در انظار عموم ظاهر شوند احساس ناخوشایندی پیدا می‌کردند و بیش از 44 درصد معتقد بودند که دست زدن به فرد مبتلا به آکنه آزاردهنده است.

بسیاری از این شرکت‌کنندگان تصورات نادرستی در مورد آکنه داشتند. 55 درصد از افراد به اشتباه فکر می‌کردند که آکنه به دلیل عدم بهداشت ایجاد می‌شود. نیمی از افراد تصور می‌کردند که آکنه نوعی عفونت است و 37 درصد بر این باور بودند که بیماری‌های پوستی با نوع رژیم غذایی ارتباط دارد.

این نتایج برای پژوهشگران شگفت‌آور بود. از آنجا که بسیاری از مردم در زندگی خود آکنه را تجربه کرده‌اند، محققان فکر می‌کردند که این افراد با بیماران مبتلا به آکنه همدردی خواهند کرد.

آکنه یک بیماری است و مانند همه بیماری‌های دیگر باید نسبت به مراقبتهای پزشکی در مورد آن اقدام شود. در حال حاضر درمانهای موثری وجود دارد که می‌تواند این شرایط را بهبود بخشد.

این بیماری در حال حاضر شایع‌ترین بیماری پوستی در ایالات متحده به شمار می‌رود و هر ساله 50 میلیون نفر به آن مبتلا می‌شوند.

بسیاری از افراد در نوجوانی درگیر این بیماری می‌شوند و واضح است که نوجوانان در این سن بسیار آسیب‌پذیرند، از سوی دیگر این بیماری معمولا تا زمان بزرگسالی ادامه دارد. از آنجا که آکنه روی پوست صورت به سادگی قابل مشاهده است، اثرات آن بر اعتماد به نفس فرد به شدت اثر می‌گذارد، به طوری که برای مبتلایان به آن در اجتماع شرایط ناخوشایندی ایجاد می‌شود.

تصورات غلط مردم و رفتارهای نادرست آنان این بیماری را تشدید کرده و سبب می‌شود تا فرد در مدیریت این شرایط با مشکل مواجه شود. برخی افراد با تصور اینکه این بیماری به دلیل بهداشت ضعیف است، ممکن است با شست و شوی شدید صورت این شرایط را بدتر کنند. از سوی دیگر، برخی افراد فکر می‌کنند که ممکن است به دلیل رژیم غذایی به آکنه مبتلا شده باشند و در این صورت به اشتباه برخی از غذاهای خاص مورد نیاز بدن را مصرف نکنند که این کار ممکن است آنان را با کمبود مواد مغذی ضروری مواجه کند. بنابراین مسئولان بهداشتی باید با پیام‌های بهداشتی و آگاهی دادن به مردم در مورد این بیماری، از یک سو تصورات غلط مردم را پاکسازی کنند و از سوی دیگر راههای بهداشتی برای مراقبت از پوست را به بیماران آموزش دهند.

ترجمه: زهرا جعفری رودپشت

منبع: American Academy of Dermatology

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا