ایمن‌سازی فضای سایبری به رهبری دانشمند ایرانی

کیوآرکدها همان مربع های سیاه و سفیدی هستند که کاربران به وسیله گوشی های هوشمند خود آن ها را به منظور گرفتن اطلاعات در مورد چیزهای مختلف از خانه و ماشین گرفته تا مواد غذایی اسکن می نمایند.البته محققان دانشگاه کانکتیکات معتقدند علاوه بر مصارف بیان شده برای این کدها , آن ها پتانسیل استفاده در جهت حفظ امنیت فضای سایبری را نیز دارند.

پروفسور بهرام جاویدی و همکارانشان با به کارگیری تصویربرداری نوری 3 بعدی و همچنین فوتون های بسیار سبک که در رمزگذاری استفاده می شوند , کیو ار کدها را به  اپلیکیشن های پیشرفته ای برای حفظ امنیت فضای سایبری تبدیل کردند که می تواند برای محافظت از تمامی مایکرو چیپست ها استفاده شود.

به گفته پروفسور جاویدی یک کد نوری  یا  کیو آر کد می تواند به شکلی ساخته شود که غیر قابل کپی شدن باشد اما اگر رمزهای درست را داشته باشید نه تنها می توانید به چیپست دسترسی داشته باشید بلکه می توانید اطلاعات دقیقی درباره آن و خصوصیاتش بدست آورید, که این امر برای کاربر بسیار مهم است.

مایکروچیپست های خراب تهدید مهمی برای زنجیره تامین لوازم الکترونیکی می باشند.چیپست های کامپیوتری مصرف شده یا تقلبی اهمیت چندانی در آنتن دهی ضعیف در زمان استفاده از موبایل ها یا خرابی هایی که در کامپیوتر ها در زمان مصرف شخصی بوجود می آید ندارند.اما مشکل زمانی بوجود می آید که این چیپست های تقلبی  یا هک شده در لوازم الکترونیکی مراکز امنیتی و نظامی همچون ارتش آمریکا ظاهر می شوند که می تواند ایجاد نگرانی کنند.

 

مشکل زمانی تشدید می شود که تولید این چیپست های حساس به خاطر ارزان تر بودن به خارج از کشور و آن سوی آب ها منتقل می شود که این مسئله اطمینان از کنترل کیفیت این محصولات را پایین می آورد.

در سال 2012 کمیته نظامی سنا متوجه راه یافتن بیش از 100 مورد لوازم الکترونیکی تقلبی تولید چین در وزارت دفاع آمریکا شد که طبق گفته مقامات این قطعات در موشک هایی که در ارتفاع بالا حرکت می کردند به کار برده شده بود.طبق این گزارش 2.675 میلیون دلار صرف رفع این مشکل در این موشک ها شد.

بر خلاف کیو آر کدهای تجاری که امروزه روی محصولات به چشم می خورند کیو ار کد های تولید شده توسط تیم تحقیقاتی پروفسور جاویدی قابلیت تبدیل به اندازه های بسیار کوچک در حد میکرون را دارند که می توانند جایگزین بسیار خوبی برای شماره  اعضا در قطعات الکترونیکی باشند که امروزه روی مایکروچیپست ها هک می شوند.

به گفته پروفسور جاویدی اطلاعات مهم می تواند به شکل کد کیو آر روی چیپست ها به صورت فشرده قرار گیرند که این اطلاعات بدون نیاز به اتصال به اینترنت که احتمال هک شدن و خرابی را افزایش می دهد و تنها با یک اسکن ساده قابل دسترسی است.

برای محافظت بیشتر از اطلاعات , تیم تحقیقاتی از عکس برداری نوری برای تبدیل کیو آر کدها به پیکسل های سیاه و سفیدی که شبیه برفک های تلویزیون هستند استفاده کرد که گفته می شود یک لایه امنیتی دیگر نیز به این مجموعه اضافه می شود.

نتیجه نهایی , طراحی مایکروسکوپیکی است که مملو از اطلاعات بوده و در عین حال از امنیت بالایی نیز برخوردار است و تنها افرادی که کد های مخصوص و مرتبط را می دانند توانایی رمز گشایی کیو آر کد ها را دارند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا