عواقب اقتصادی کاهش جمعیت ژاپن

براساس گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد، کشورهای دارای بیشترین درصد افراد بالای 60 سال شامل: ژاپن، ایتالیا، آلمان، فنلاند، سوئد، بلغارستان، یونان، پرتغال و کرواسی هستند.

جمعیت این کشور 127.1 میلیون نفر گزارش شده است که کاهش 0.7 درصدی را بین سال‌های 2010 و 2015 (آخرین سرشماری) نشان می‌دهد. این سرشماری حاکی از کاهش رشد جمعیت در 39 و افزایش رشد در 8 منطقه این کشور است؛ همچنین 9 شهر بزرگ ژاپن، 53.9 درصد کل جمعیت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، مقابله با مشکل کاهش جمعیت این کشور را یکی از اولویت‌های برنامه دولت اعلام کرده است؛ اما کارشناسان معتقدند که مقابله با مشکل جمعیتی ژاپن تقریبا غیرممکن است.

برنامه اقتصادی نخست وزیر ژاپن موسوم به آبه‌نومیک (Abenomic) برای خارج کردن این کشور از رکود، بدلیل کاهش 1.4 درصدی رشد اقتصادی در سه ماهه پایانی سال 2015، با مشکل مواجه شده است.

سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که جمعیت ژاپن تا سال 2100 به 83 میلیون نفر کاهش پیدا کند که 35 درصد این جمعیت بالای 65 سال خواهند بود.

سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که جمعیت ژاپن تا سال 2100 به 83 میلیون نفر کاهش پیدا کند که 35 درصد این جمعیت بالای 65 سال خواهند بود.

حتی اگر نرخ زاد و ولد از 1.4 فرزند به 1.8 فرزند (به ازای هر زن) افزایش پیدا کند و این کشور مهاجران بیشتری را پذیرش کند، همچنان پیشگیری از سقوط جمعیت به زیر 100 میلیون نفر بسیار دشوار خواهد بود.

براساس پیش‌بینی شورای سالمندی مجمع جهانی اقتصاد، طی 4 دهه آینده روند سریع سالمندی جمعیت جهان به یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی جهان تبدیل خواهد شد که تأثیر قابل توجهی بر بخشهای مختلف از جمله رفاه اجتماعی، بهداشت عمومی و رونق اقتصادی خواهد داشت.

درحالیکه نسبت جمعیت بالای 65 سال در سراسر جهان درحال حاضر 10 درصد است، انتظار می‌رود که این میزان تا سال 2050 به 22 درصد برسد.

در این بین، ژاپن با بزرگترین بحران جمعیتی روبرو است؛ اما بخش‌های دیگر شرق آسیا نیز با عواقب ناشی از افزایش طول عمر و کاهش نرخ تولد دست به گریبان خواهند بود.

گزارش اخیر بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که در کشورهای شرق آسیا مانند چین و کره‌جنوبی که با کاهش نیروی کار مواجه هستند، هزینههای سلامت و بازنشستگی بشدت افزایش پیدا خواهد کرد؛ این مسأله نگرانی درخصوص چگونگی ارائه مراقبت‌های لازم برای جمعیت رو به گسترش افراد سالمند را نیز افزایش می‌دهد.

 

منبع: weforum

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا