تیره شدن پهنه یخی گرینلند و تشدید خطر ذوب شدن آن

 در این بررسی آمده است که این روند تا پایان قرن حاضر و با کاهش 10 درصدی پدیده «آلبدو» (بازتاب نور از سطح) ادامه پیدا می‌کند و به ذوب شدن میزان بیشتری از پهنه‌های یخ منجر می‌شود.

به گفته کارشناسان، در حالی که دود ناشی از آتش سوزی‌ها به این مشکل دامن می‌زند، عامل محرکی برای این تغییر به حساب نمی‌آید. در واقع عامل اصلی دو حلقه واکنشی است که بر اثر ذوب شدگی به وجود می‌آید. یکی از این فرآیندها قابل مشاهده نیست اما تاثیر ژرفی به جا می‌گذارد.

همچنین نتایج به دست آمده در این بررسی کاربرد جهانی دارد. آب تولید شده از ذوب شدن پهنه‌های یخی وارد اقیانوس شده و با افزایش سطح آب دریا بر اکولوژی اقیانوسی و چرخه آن تاثیر می‌گذارد.

«مارکو تسکو»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه کلمبیا گفت: پهنه‌های یخ که به نظر پاک و شفاف هستند نسبت به نوع تیره‌تر در جذب اشعه‌های خورشیدی موثرتر است اما در مجموع موضوع مدنظر، میزان کلی انرژی خورشیدی است که سطح پهنه یخ جذب می‌کند و محرک واقعی ذوب شدن آن به حساب می‌آید.

به گفته کارشناسان در طول فصل تابستان که آسمان پاک‌تر است و میزان بالایی از اشعه خورشیدی به سطح پهنه‌های یخ می‌تابد فرآیند ذوب شدن آغاز می‌شود. با ناپدید شدن لایه‌های جدید برف آلودگی‌های قدیمی همچون دود ناشی از آتش‌سوزی ظاهر شده و سطح پهنه‌های یخ را تیره می‌سازد و این آلودگی‌ها در سطح آن جمع می‌شود. همزمان با ذوب شدن برف و منجمد شدن آن، دانه‌های برف بزرگتر می‌شود.

به گزارش ایسنا، دانه‌های برف بزرگتر سطح بازتاب نور کمتری را به وجود می‌آورد و در نتیجه شرایطی فراهم می‌آورد تا اشعه خورشیدی بیشتری جذب شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا