مقاوم ترین عضو بدن در برابر مواد شیمیائی را بشناسیم

زندگی امروزه بشر به گونه ای است که ما در طول روز با انواع مختلف مواد شیمیائی سر و کار داریم که بسیاری از این مواد برای بدن انسان مضراتی داشته و باعث بروز آسیب هایی می شوند. تازه ترین تحقیقات در حوزه مقاومت فیزیکی انسان در برابر عوامل خارجی نشان گر این حقیقت  است که مو و ناخن ها در مقایسه با سایر اندام ها و اعضای موجود  در بدن  انسان  نسبت به تمام ترکیبات شیمیایی که بدن با آن ها روبرو میشود مقاومت بیشتری دارند .

دانشمندان در آزمایش های خود دریافتند که  این اندام در مقایسه با سایر بخش های بدن در برابر هر گونه تغییرات شیمیایی که به صورت روزانه با آن ها سر و کار داریم ، مقاوم تر بوده و بر اساس این مطالعات انجام شده مشخص شد مو و ناخن های هر شخص در هنگام برخورد با مواد شیمیائی موجود در لوازم مختلف اعم از لوازم آرایشی ، شوینده ها و منسوجات مقاومت بیشتری نسبت به سایر اندام از خود نشان می دهند که البته این میزان مقاومت در بین افراد گوناگون, متغیر است.

مقاومت در برابرمواد شیمیایی که  بدن انسان در طول دوران حیات خود با آن روبرو است به عوامل گوناگونی همچون میزان چاقی و اختلالات غددی مرتبط بوده و گاه می تواند موجب بروز واکنش های شدید بدن به شکل حساسیت شده یا به حالت مسمومیت های دوران بارداری نمایان شود.

آمنا سالامووا از پژوهشگران  دانشگاه ایندیانا در بلومینگتون ایالات متحده آمریکا و سرپرست گروه تحقیقاتی فوق ؛  در خصوص این موضوع اعلام کرد: سطح مواد شیمیایی موجود در ناخن و موها در افراد گوناگون و به طور خاص کودکان نشانگر میزان مقاومت افراد و پایایی آنان در برابر مواد شیمیایی است.

تاکنون محققان بررسی های گوناگونی در مورد نمونه های از خون و ادرار انسان در این حوزه انجام داده اند واز 50 دانش آموز به عنوان جامعه آماری استفاده کردند که در نهایت بیشترین مقاومت بدن در مقابل مواد شیمیا یی را در اندام فوق الذکر مشاهده کردند .

در این تحقیقات مشخص شد که اجزائی همچون ناخن ها و موها در بدن به مراتب بیشتر از سایر اندام های انسان در برابر واکنش های شیمیایی و اتفاقاتی از این دست مقاومت خواهند کرد .

منبع : Healthsite