ستاره‌شناسان باز هم دورترین کهکشان عالم را کشف کردند

این بار آن‌ها می‌گویند کهکشانی را پیدا کرده‌اند که ۱۳٫۴ میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد. این کهکشان زمانی متولد شده که عالم تنها ۳ درصد از سن کنونی ۱۳٫۸ میلیارد ساله‌اش را داشته است. این کهکشان خیلی کوچک است و عرض آن تنها به ۴ درصد عرض کهکشان راه‌شیری ما می‌رسد. ستاره‌های آن هم فقط حدود ۱۰۰ میلیون سال عمر دارند. البته نکته‌اش این‌جاست که ما عملا داریم تصویر ۱۳٫۴ میلیارد سال پیش این کهکشان را می‌بینیم و از وضعیت کنونی آن خبر نداریم.ستاره‌شناسان مقاله‌ی این کشف را در شماره‌ی بعدی استروفیزیکال ژورنال منتشر می‌کنند.

این کهکشان جوان با نام GN-z11 شناخته می‌شود و در صورت فلکی دب اکبر قرار دارد. جرم آن هم یک میلیارد برابر جرم خورشید یا معادل یک درصد جرم کهکشان راه شیری است. هرچند که این کهکشان کوچک است، ولی خیلی سریع رشد می‌کند و سرعت ستاره‌زایی آن ۲۰ برابر ستاره‌زایی راه‌شیری است. فعلا ستاره‌شناسان با داده‌های کنونی نمی‌توانند اطلاعات دقیقی از ستاره‌های این کهکشان بدهند، ولی به نظر می‌رسد که ستاره‌های آن خیلی پرجرم‌تر از خورشید ما باشند.

این کهکشان ۳۰۰ میلیون سال دورتر از کهکشانی است که سال گذشته کشف شده بود. به نظر می‌رسد که این رکورد دیگر تا زمان پرتاب و عملیاتی شدن تلسکوپ فضایی جیمز وب جابجا نشود. جیمز وب یک تلسکوپ ۶٫۵ متری است که در طول موج فروسرخ کار می‌کند و قرار است در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شود.

منبع:دیجی کالا