ضعف رشته ادبیات فارسی در روش شناسی است

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ( اردیبهشت 1394 تا کنون )، قائم مقام رییس و معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (1392- 1394)، بنیانگذار و رییس پژوهشكده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، مدیركل نظارت و ارزیابی دانشگاه تربیت مدرس،عضو شورای نظارت و ارزیابی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، رییس كمیسیون برنامه ریزی جامع دانشگاه تربیت مدرس، طراح و عضو شورای دفتر همكاری‌های وزارت آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهی (دفتر ساجد)، عضو شورای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، عضو شورای علمی جهاد دانشگاهی،عضو هیات امنای دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی، دبیر ممیزی علوم انسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عضو شورای علمی گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، عضو شورای اندیشكده فرهنگ مركز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، رییس گروه ادبیات كمیته علوم اجتماعی شورای پژوهش‌های علمی كشور، عضو شورای علمی گسترش زبان وادبیات فارسی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عضو شورای بررسی متون و كتب علوم انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رییس گروه ادبیات، عضو کمیته تخصصی کرسی‌های نظریه پردازی و… از جمله عناوین ارزنده و اجرایی دکتر قبادی محسوب می شود.

کسب رتبه سوم تحقیقات کاربردی در پنجمین جشنواره خوارزمی( سال1372)، کسب رتبه نویسنده پایان ‏نامه برتر در جشنواره پایان‏ن امه‏ های برتر دكتری ( سال 1375) ،استاد راهنمای برتر کشور در رشته زبان و ادبیات فارسی (در سال های 1383و 1384)، استاد نمونه دانشگاه تربیت مدرس ( سال 1385)، پژوهشگر برتر دانشگاه تربیت مدرس( سال 1385)، برنده جشنواره جلال آل احمد(سال 1388) برنده جایزه كتاب فصل (سال1387) و… از دیگر افتخاراتی است که در سوابق علمی دکتر قبادی دیده میشود. گفتگوی ما را با دکتر حسینعلی قبادی، سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بخوانید:

چه شد که رشته ادبیات فارسی را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کردید؟

علاقه زیاد من به ادبیات باعث شد تا این رشته را انتخاب کنم. البته راهنمایی و ترغیب معلمانم نیز در انتخاب این رشته بی‌تاثیر نبوده است.

هیچ وقت از اینکه این رشته را انتخاب کرده و این راه را رفته اید پشیمان نشدید؟

ابدا، با گذشت زمان نیز بیشتر به این رشته علاقمند شده ام. معتقدم که تمدن، فرهنگ و میراث ایران و همچنین میراث معنوی اسلام بدون شناخت ادبیات فارسی اصلا امکان پذیر نیست. با این دید و نگرش رشته زبان و ادبیات فارسی بسیار جذاب و شیرین است به همین دلیل هر روز بیش از گذشته به آن علاقمند شده ام.

اگر شانس دوباره داشته باشید و به گذشته برگردید بار دیگر این رشته را انتخاب می کنید؟

قطعا من با عشق بیشتر این رشته را دنبال خواهم کرد.

در حال حاضر پژوهشگران این رشته چه مشکل هایی پیش روی دارند؟

متاسفانه هم اکنون بیش از هر مساله دیگری ما با خلاء روش شناسی مواجه هستیم؛ هم اکنون نه تنها دانش وافی به عنوان روش شناسی در حوزه ادبیات فارسی تدوین نشده است بلکه روشی تدوین شده برای آموزش و متن و محتوای ادبیات فارسی نیز در کشور نداریم. متاسفانه در سال های اخیر به ویژه در دولت قبل به دلیل فقدان کار کارشناسی شده و اصرار بی اندازه در گسترش بی رویه آموزش عالی و افزایش تعداد زیاد دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته ادبیات فارسی (مخصوصا از طریق دانشگاه پیام نور) آفتی دامن گیر نظام آموزش عالی شد؛ دولت پیشین به اشتباه برای رقابت با دانشگاه آزاد راه پر اشتباهی را انتخاب کرد. دولت قبل می خواست دانشگاه پیام نور را تبدیل به دانشگاه آزاد کند و دانشگاه آزاد را از صحنه رقابت خارج کند. در نتیجه این کار غیر کارشناسی شده و افزایش تعداد بی رویه دانشجویان باعث شد تا کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد کمتر شود و دانشگاه پیام نور نیز از حداقل کیفیتی که داشت، بی بهره بماند.

برای رفع این آفت چه باید بکنیم؟

باید تعداد پذیرش دانشجویان را کم و کیفیت آموزشی مان را بیشتر کنیم و به شدت شاخص مدار پیش برویم.

در پایان چه توصیه ای به دانشجویان علاقمند به این رشته دارید؟

دانشجویان باید آگاهانه، با عشق و علاقه و با انگیزه کافی و روشمند رشته ادبیات فارسی را بفهمند و در این راه گام بردارند. اگر ما از این همه ظرفیت سرمایه دانشی رشته ادبیات فارسی که هدر می رود، اندکی به روش آن توجه می کردیم در این زمینه بسیار شکوفاتر می شدیم زیرا تمدن ایرانی تنها کالای بی بدیل جهانی است. در این بین رشته زبان و ادبیات فارسی می تواند به عنوان یک مزیت انحصاری حرف نخست را بزند. ما تا زمانی که بهره ای از روش شناسی نبرده باشیم و در این زمینه خلاء داشته باشیم نمی توانیم با جهانیان صحبت و میراث ادبی، فرهنگی و تمدنی مان را معرفی کنیم. تنها راه حرف زدن ما در آینده با جهانیان از دید زیبا شناسی و بیان عظمت تمدن ایرانی تنها با توسل به زبان ادبیات فارسی امکان پذیر است. «خوشتر آن است که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران».

 

گفتگو : فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. بنده به عنوان فردی که دو ترم در کلاس ایشان حاضر بودم و شاهد عدم قابلیت علمی و ادبی ایشان بودم، از این همه عناوین پرطمطراق و بزرگ ایشان و از سمت های علمی و اجرایی شان به وادی حیرت فرو افتاده ام. ایشان حتی در کلاس دو واحدی خود «روش» نداشتند و نتوانستند علاقة ما را به مباحث مطروحه بیشتر بنمایند. من در حیرتم که او چگونه از پس اینهمه سمت های اجرایی و علمی بر می آید؟ کاش کمی هم میدان برای جوانان باز شود تا بتوانند خود را بنمایند.

  2. سلام
    ایشان اگر فعالیتهای ادبی و فرهنگی شان را به همان ادبیات جنگ و …..محدود میکردند خیلی برای حیثیت علمی و پژوهشی شان بهتر می بود. بعلاوه ، من فهرست مسوولیت های ایشان رو که می خواندم واقعا باعث حیرت و تاسف من شد. این همه مسوولیت برای یک نفر ؟!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا