ابداع دستگاهی که چسبندگی و سختی گلبول های قرمز را اندازه گیری می کند

چسبندگی و سختی گلبول های قرمز، دو عامل مهم در ابتلا به بسیاری از بیماری های خون؛ از جمله سلول داسی شکل است. کم خونی داسی شکل یک اختلال ژنتیکی خونی است. هموگلوبین خون به طور طبیعی صاف و گرد است؛ در کم خونی داسی شکل، سلول ها بسیار سخت، چسبنده و به شکل داس می شوند و به راحتی از مویرگ های خونی عبور نمی کنند. بنابراین اکسیژن به خوبی توسط خون حمل نمی شود و اصطلاحا کم خونی داسی شکل بوجود می آید. گاهی این تغییر شکل و چسبندگی سلول ها سبب می شود که رگ های خونی مسدود شوند و بیمار به دنبال درد شدید، در بیمارستان بستری شود. گاهی این عارضه منجر به نارسایی ارگان های داخلی و مرگ زودرس شود. در حال حاضر تنها راه درمان سلول داسی شکل، پیوند سلول های بنیادی است.
به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه کیس وسترن رزرو در کلیولند، برای رفع این مشکل موفق به ساخت دستگاهی شده اند که تمام ویژگی های مهم گلبول های قرمز را اندازه گیری می کند. این دستگاه شامل یک پلت فرم میکروسیال است که به همراه یک الگوریتم کامپیوتری عرضه می شود. تشخیص زودهنگام بیماری با استفاده از این فناوری می تواند به درمان موثر منجر شود و عوارض جانبی درمان را کاهش دهد. همچنین با استفاده از این دستگاه، امکان نظارت دایمی بیماری و پیشرفت آن نیز وجود دارد.نتایج این تحقیقات در نشریه Technology منتشر شده است.