پیش بینی خورشید گرفتگی کامل در روزهای آینده

در روزگار باستان مردم پدیده خورشید گرفتگی را امری مرتبط با خدایان پنداشته و همواره آن را متاثر از خشم آن ها میدانستند . امروزه با توجه به افزایش دانش بشر می دانیم که کسوف یا خورشید گرفتگی ، در زمان  هم راستایی زمین ، ماه و خورشید رخ داده و ممکن است  دو تا سه بار در سال اتفاق بیافتد .

تنها کسانی موفق به دیدن این پدیده خواهند بود که در امتداد نوار باریکی از اقیانوس هند به اقیانوس آرام قرار داشته باشند در عین حال ساکنین هاوایی و آلاسکا تنها شاهد  خورشید گرفتگی جزئی در بعد از ظهر هشتم مارس و مردم مناطق شمال و غرب استرالیا ، جنوب و شرق آسیا ، کره و ژاپن شاهد خورشید گرفتگی جزئی در صبح روز نهم مارس خواهند بود .

ستاره شناسان به تازگی اعلام کردند طی هفته آینده خورشید گرفتگی کاملی در  جنوب اقیانوس آرام رخ داده و این پدیده و به مدت دو روز قابل مشاهده خواهد بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه؛ خورشید گرفتگی فوق در تاریخ 8 و 9 مارس برابر با 18 و 19 اسفند ماه رخ داده و این پدیده  به طور کامل در منطقه ذکر شده قابل رویت بوده و بسته به شرایط آب و هوایی در مناطق دیگری از اقیانوس نیز قابل رصد کردن خواهد بود .

بیشترین زمان گرفتگی کامل در تاریخ های ذکرشده حد فاصل کشور ژاپن و پاپوآ گینه نو خواهد بود که بیش از چهار دقیقه عنوان شده است .

ستاره شناسان همچنین اظهار داشتند تنها کسانی موفق به دیدن این پدیده خواهند بود که در امتداد نوار باریکی از اقیانوس هند به اقیانوس آرام قرار داشته باشند در عین حال ساکنین هاوایی و آلاسکا تنها شاهد  خورشید گرفتگی جزئی در بعد از ظهر هشتم مارس و مردم مناطق شمال و غرب استرالیا ، جنوب و شرق آسیا ، کره و ژاپن شاهد خورشید گرفتگی جزئی در صبح روز نهم مارس خواهند بود .

گفتنی است گروه زیادی از ستاره شناسان آماتور و افراد حرفه ای علاقه مند به رصد و بررسی این پدیده هستند و این موضوع در شرایطی است که برای رویت کامل خورشید گرفتگی فوق الذکر ، شرایط  آب و هوایی نقش مهمی ایفا می کند .  بررسی پیش بینی شرایط جوی در نقاط مختلف برای یافتن بهترین محل برای مشاهده این کسوف از دغدغه های افراد علاقمند به این امر محسوب می شود.

منبع : UPI

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا