برنامه ریزی برای افزایش راندمان نیروگاه ها از 37 درصد به 45 درصد

مهندس غلامرضا بیاتی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با تاکید بر لزوم انجام سرمایه گذاری برای افزایش راندمان نیروگاه های کشور، گفت: در سال های بعد از پیروزی انقلاب، کشور در زمینه توسعه نیروگاه ها پیشرفت مناسبی داشته است. به دلیل نیاز شهروندان و صنایع مختلف به برق، مباحث توسعه ای بیشتر در کانون توجهات قرار گرفته و روی بحث افزایش بهره وری کمتر کار شده است. در حال حاضر مهم ترین مشکل ما در بحث افزایش بهره وری، مشکل کمبود نقدینگی است. چراکه در قوانین بالادستی مربوطه، هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد و دانش کافی هم در اختیار کشور است، ضمن آنکه مطالعات لازم هم در این زمینه انجام شده است.

مدیر دفتر منابع تولید سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) با بیان اینکه در قانون اصلاح الگوی مصرف، به صورت خاص، افزایش راندمان نیروگاه ها مورد اشاره قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: طبق آمارنامه توانیر، متوسط راندمان نیروگاه های کشور در سال 92 حدود 37 درصد بوده و این شرکت برنامه ریزی های لازم را برای افزایش این میزان در درازمدت به 41 و سپس 45 درصد انجام داده است. البته برای تحقق این امر نیاز به تامین منابع مالی است.

وی با اشاره به تدابیر فنی در نظر گرفته شده برای افزایش راندمان نیروگاه ها، گفت: اکثر نیروگاه های ما به طور صرف، به تولید برق مشغولند اما اگر برخی از نیروگاه ها را به سمت تولید CHP یعنی تولید هم زمان برق و حرارت هدایت کنیم، بازده این نیروگاه ها تا حد زیادی افزایش می یابد.

بیاتی افزود: بازیافت حرارت از واحدهای منفرد گازی که به دلیل بالا بودن عمر، تبدیل آنها به نیروگاه سیکل ترکیبی صرفه اقتصادی ندارد، از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده است. این موضوع می تواند راندمان یک واحد گازی را از 20 تا 25 درصد به بالای 40 درصد ارتقا دهد.

مدیر دفتر منابع تولید سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا)، در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه چه در بحث دانش فنی و چه در بحث تجربی تولیدات نیروگاهی، کشور ما هیچ گونه کمبودی ندارد. اگر به سایت شرکت های بزرگ نیروگاهی جهان که جزو غول های این صنعت محسوب می شوند، مراجعه و پروژه های روزشان را مطالعه کنید، خواهید دید که همین مطالعات در کشور ما نیز در حال انجام است. بنابراین در زمینه دانش فنی هیچ مشکلی نداریم و چنانچه منابع مالی لازم به این بخش تزریق شود، شاهد رشد قابل توجهی خواهیم بود.

طبق آمارنامه توانیر، متوسط راندمان نیروگاه های کشور در سال 92 حدود 37 درصد بوده و این شرکت برنامه ریزی های لازم را برای افزایش این میزان در درازمدت به 41 و سپس 45 درصد انجام داده است

بیاتی در پاسخ به این پرسش که آیا برای رفع مشکلات نیروگاهی کشور، از توان علمی و پژوهشی دانشگاه ها نیز استفاده می کنید؟ گفت: بله. فرآیند لازم در این زمینه دیده شده که از توان علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه در این عرصه استفاده شود. به عنوان مثال، نیروگاه توس مشهد با هر مشکلی که برخورد کند، ابتدا از متخصصان دانشگاه فردوسی مشهد برای رفع آن کمک می گیرد. این چرخه تعریف شده که برای حل مشکل نیروگاه ها در وهله اول، از تجربیات خود نیروگاه استفاده شود، در غیر این صورت با بهره گیری از توان علمی همه دانشگاه های کشور و سازمان ما که برای همه نیروگاه ها شناخته شده است، نسبت به رفع آن اقدام گردد. خوشبختانه کشور در این زمینه نیاز به دانش کشورهای دیگر ندارد و می توان گفت که به خودکفایی رسیده است.      

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا