کشف آثار باستانی در پی رانش زمین در آلاسکا

رانش زمین در دره استاریگاوان Starrigavan آلاسکا که از یک سال پیش شروع شده بود ، منجر به پدیدار شدن برخی آثار و اشیا باستانی از جمله ابزار سنگی شد که احتمالا به عنوان گوه از آن استفاده می شده است . کارشناسان با بررسی  این ابزارهای سنگی دریافتند که این ابزار برای برش دادن چوب و ایجاد شکاف در تنه های بزرگ درختان استفاده می شده است .

گفتنی است این آثار در زمانی کشف شدند که در پی رانش زمین در این منطقه ، تیمی دو نفره متشکل از مارتی بکر Marty Becker که یک متخصص آب شناسی است و ک . ک . پروسیان KK Prussian از سوی مرکز جنگلداری منطقه برای ارزیابی و بر آورد خسارات وارده به جنگل های منطقه بر اثر این رانش زمین اعزام شده بودند . در این بررسی های مارتین بکر به طور اتفاقی با آثار و اشیا پیش از تاریخی در محل گسل ایجاد شده بر اثر رانش زمین مواجه شد .

وی در ارتباط با این کشف به KTOO News اعلام کرد : " باید به این نکته اشاره کنم که زمانی که با این آثار و ابزارهای سنگی باستانی رو به رو شده و آن را در دست گرفتم ، این ابزار کاملا با دست من منطبق بوده و به راحتی می شد با آن کار کرد . گویا این ابزار به صورت دقیق و کاملا مطابق ابعاد دست انسان ساخته شده اند . در ادامه آن ها را تمییز کرده و بررسی دقیق تری انجام دادم . در این مرحله بود که دریافتم این آثار چه اندازه  ارزشمند و مفید هستند . "

پس از این کشف ، تیمی از باستان شناسان به منطقه اعزام شده و به بررسی آثار و شواهد از زیر خاک در آمده پرداختند . جی کینسمن Jay Kinsman باستان شناس اعزامی از سوی سازمان جنگل های منطقه سیتکای  آلاسکا در مورد ابزارهای پیش از تاریخی کشف شده گفت : " بخشی از سر چکش سنگی که به صورت عادی باید وجود داشته باشد ، آسیب دیده و نابود شده است . این چکش ها عموما به شکل T هستند و من حدس می زنم احتمالا مردم پیش از تاریخ از این ابزار برای قطع درختان سدر استفاده می کردند . این درخت از روزگار باستان تا کنون ، کاربرد های فراوانی داشته و یکی از مهمترین آن ها استفاده از تنه این درخت برای الوار سازی است . در این منطقه پیش از تاریخی با تعداد زیادی از تنه های این درخت که جهت الوار سازی استفاده شده است ، رو به رو هستیم . "

گفتنی است مطالعات پیشین باستان شناسی نشان دهنده حضور و سکونت انسان در بازه زمانی 300 تا یک هزار و 200 سال پیش در این منطقه بوده است ولی این کشفیات جدید که به عصر پیش از تاریخ باز می گردد ، معادلات موجود را در مورد سابقه سکونت انسان در این منطقه تغییر داده و البته باستان شناسان هنوز موفق به کشف تاریخ دقیق این ابزارها نشده اند و مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا