اسرار ویروس زیکا در رادیو راز

این ویروس به مانند تب دنگی، ویروس نیل غربی و تب زرد یک بیماری گرمسیری منتقل‌شونده به‌وسیله پشه ایجاد می‌کنند. تغذیه پشه‌ها از خون بیماران ویروس را به آنان منتقل می‌کند. ویروس در پشه‌ها بیماری ایجاد نمی‌کند. گزش افراد سالم به‌وسیله پشه ناقل، ویروس بیماری را به آنان منتقل می‌کند. ویروس ایجاد کننده این بیماری اولین بار در سال ۱۹۷۴ جداسازی ش.  اولین شیوع ثبت شده در بین مردم در سال ۲۰۰۷ در ایالات فدرال میکرونزی رخ داده است. تا ژانویه ۲۰۱۶، این بیماری در بیست منطقه از قاره آمریکا رخ داده است.

این ویروس این بار و در شرایطی که خبرهایی از انتشار عمومی آن در منطقه آمریکای جنوبی  به خصوص برزیل منتشر شده بود بر سر زبان ها افتاد. کار به جایی رسید که نگرانی از شیوع عمومی آن باعث شد تا برخی از کشورها برخی از مقام های پزشکی توصیه کنند تا زمانی که وضعیت دقیق این بیماری مشخص نشده است افراد درباره بچه دار شدن با احتیاط بیشتری تصمیم بیگرند. یکی از دلایل این امر تاثیری بود که این ویروس برروی کودکان زنان مبتلا می گذاشت و باعث بروز نوعی ناهنجاری ریخت شناسی می‌شد.

مساله شیوع این بیماری اما علاوه بر اهمیتی که به خودی خود دارد به دلیل گره خوردن به تصاویر بزرگ تری مهم است. از یک سو مساله تغییرات اقلیم که وضعیت رشد و شیوع ظهور پشه های ناقل را تحت تاثیر قرار می دهد و از آن مهم تر فرآیند رشد همه گیری های ویروسی که هر از چندگاهی درقالب های مختلف بروز می کند. بر اساس برخی از آمارها هزینه مقابله با یان همه گیری‌ها معادل یک جنگ نظامی تمام عیار است.

در این برنامه بیشتر درباره این ویروس و داستان آن خواهید شنید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا