فعالیت 37 پارک علم وفناوری و 168مرکز رشد فناوری در کشور

دکتر خسرو پیری در نشست مشترک رؤسای پارک‌های علم و فناوری و مدیران مراکز رشد فناوری در پارک زیست فناوری خلیج فارس(قشم) اظهار کرد: از بین 37 پارک علم و فناوری کشور، هشت پارک مربوط به دانشگاه‌های کشور، 27 پارک مربوط به وزارت علوم، یک پارک در زیر مجموعه ریاست جمهوری و یک پارک هم زیرمجموعه جهاد دانشگاهی است و دو پارک بخش خصوصی در کشور هم در حال تاسیس هستند.

وی افزود: تقویت جریان فناوری در نظام علمی کشور بر عهده پارک‌های علم و فناوری است و در همین راستا برگزاری کارگاه‌های ارائه ایده‌های نو یا استارت آپ‌ها و المپیاد طرح‌های کسب و کار دانشجویی به این موسسات واگذار شده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: با توجه به برنامه‌های وزارت علوم برای تحول دانشگاه‌ها از دانشگاه‌های نسل دو و پژوهش محور به دانشگاه‌های کارآفرین، مدل دانشگاه کارآفرین مبتنی بر فناوری با همکاری پارک‌های علم و فناوری به صورت آزمایشی در دو دانشگاه کشور اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات پارک‌های علم و فناوری کشور گردآوری شده و در دست انتشار است، گفت: اطلاعات مهمترین دستاوردهای پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور و نگاه تحلیلی به اهمیت آنها نیز بزودی گردآوری و منتشر می‌شود.

پیری گفت: در راستای افزایش توانمندی پارک‌های علم و فناوری و ایجاد همگرایی در داخل با دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور و انجمن علمی این پارک‌ها تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است و در سطح بین‌الملل نیز با شورای تحقیقات ملی و وزارت آموزش و دانشگاه‌های ایتالیا و بنیاد ملی تحقیقات آفریقای جنوبی تفاهم‌نامه مشترک به امضا رسیده است.

وی اظهار کرد: کارگروه‌های مختلفی در وزارت علوم برای بررسی مسائل پارک‌های علم و فناوری تشکیل شده است و با استفاده از نظرات این کارگروه‌ها، پیش‌نویس تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان توسط اعضای هیات علمی تدوین شده است.

دکتر پیری افزود: همچنین تدوین آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این کارگروه‌ها درحال انجام است.

مدیرکل برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم ضمن اشاره به ضرورت ارزیابی و پایش پارک‌های علم و فناوری کشور تاکید کرد: باید میزان اثرگذاری پارک‌های علم و فناوری در افزایش تولید محصولات دانش‌بنیان استان‌ها مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم تقویت و توانمندسازی نیروهای انسانی شاغل در پارک‌های علم و فناوری است و در همین راستا کارگاه‌های آموزشی مختلفی برگزار شده است که پارک‌های علم و فناوری همدان، اصفهان و یزد محوریت و مسؤولیت برگزاری این کارگاه‌های آموزشی را برعهده داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، چهاردهمین نشست مشترک رؤسای پارک‌های علم و فناوری و مدیران مراکز رشد فناوری سراسر کشور از روز چهارشنبه، 12 اسفندماه در پارک زیست فناوری خلیج فارس (قشم) آغاز به کار کرده و تا روز پنجشنبه، 13 اسفندماه ادامه دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، مدیرکل برنامه‌ریزی امور فناوری و مدیرکل پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری این وزارتخانه و نیز مسؤولانی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سازمان مناطق آزاد در این نشست حضور دارند.​

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا