بهترین زمان برای تحقق اقتصاد دانش بنیان است

عیسی امامی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به اهمیت اقتصاد دانش بنیان در رشد و پیشرفت کشور، اظهار کرد: یکی از بندهای صریح و قاطع سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در باب اقتصاد مقاومتی، بحث اقتصاد دانش بنیان است. ما اگر می خواهیم زنجیره تولید را کامل کنیم و ارزش افزوده و بهره وری را بالا ببریم، به ناچار باید این مسیر را طی کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: وقتی اعتقاد و اهتمام و برنامه های راهبردی ما بر این است که به لحاظ رشد و توسعه، کشور اول منطقه باشیم، راهی جز این نداریم و باید این مسیر را طی کنیم. متاسفانه با وجود اینکه در بحث های علمی رشد قابل توجهی داشتیم و پیش بینی می شود که در سال 2018 رتبه چهارم جهان را به دست بیاوریم، اما این علم در مسیر توسعه قرار نگرفته و تجاری سازی نشده است. در حالی که اگر این اتفاق بیفتد می تواند یک تحول گسترده ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به نظر می رسد بنگاه های اقتصادی توان این کار را ندارند برای اینکه قیمت تمام شده آنها و نیز قیمت پول بالاست بنابراین استقبال چندانی از این پروژه نمی کنند. اما اگر این طرح در جایی به صورت پایلوت اجرا می شد و موجبات ارزش افزوده و بهره وری را فراهم می کرد و بازتاب مثبتی به وجود می آورد، می شد این همگرایی و هم افزایی را در فضای عمومی و سطح ملی مشاهده کرد. به نظر من، مجلس در این قضایا مقداری کوتاهی کرده است. با وجود اینکه قوانین مورد نیاز دولت را به تصویب رساند، روی نظارت خیلی ضعیف عمل می کند. دولت هم اعتقاد و اهتمام جدی به این موضوع ندارد. یعنی شاید در شعار چنین مباحثی مطرح می شود اما در عمل به گونه ای است که خیلی ها را دلسرد می کند و این مسیر را نمی روند.

امامی تصریح کرد: به نظر می رسد الان بهترین زمان برای تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور است به این دلیل که پس از برجام امکان خط سوئیفت و انتقال تکنولوژی و فرصت تعامل با دنیا در جهت رشد و توسعه وجود دارد. منتها شرطش این است که نیروی عظیم داخل کشور و سرمایه بزرگی که در اختیار داریم در بهره وری سهیم کنیم و بهترین راه این است که دولت سیاست های اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرد و مجلس هم نظارت جدی تری داشته باشد.

وی ادامه داد: ما الان قشر عظیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی را در صف تقاضای کار داریم. به هرحال این اشتغال تنها به معنی جذب دستگاه های دولتی شدن نیست که خود باعث افزایش بار هزینه نیرو و نیز افزایش هزینه های تمام شده در بخش های جاری می شود. اگر این ظرفیت را در بخش خصوصی به ویژه سرمایه گذاری مولد و دانش بنیان فراهم کنیم، این قشر فارغ التحصیل، توان اثرگذاری اقتصادی در جامعه را پیدا خواهد کرد.

ما از نظر درآمدی، عمدتا به درآمد نفت محدود هستیم و این یک نوع تهدید برای کشور است. انتظار می رود که با درآمدزایی از دانش و فناوری، بر این مشکل فایق شویم و برای این منظور راهی جز توجه و حمایت از شرکت های دانش بنیان نداریم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که نحوه حمایت از شرکت های دانش بنیان را چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: متاسفانه این حمایت را چندان جدی ندیدم چون من با این شرکت ها در شهرک های علم و فناوری ارتباط دارم. این شرکت ها برای فعالیت بسیار آمادگی دارند اما به کار گرفته نمی شوند و مورد حمایت قرار نمی گیرند. شاید منابع پیش بینی شده در سطح کلان، اعداد و ارقام قابل توجهی است اما توزیع عادلانه ای صورت نمی گیرد و از طرفی مناطقی که دچار محرومیت هستند، همچنان در این وضعیت باقی مانده اند.

امامی افزود: مجلس اگر می خواهد در بوجه سال 95 مسیر توسعه کشور را جدی بگیرد، حداقل 10 درصد منابع کشور را در این فصل قرار دهد و سرمایه گذاری جدی انجام دهد. چراکه هم بحث آموزش و ترویج مطرح است و هم بحث تجاری سازی ظرفیت هایی که امروز آماده خدمت هستند.

وی در پایان اظهار کرد: ما از نظر درآمدی، عمدتا به درآمد نفت محدود هستیم و این یک نوع تهدید برای کشور است. انتظار می رود که با درآمدزایی از دانش و فناوری، بر این مشکل فایق شویم و برای این منظور راهی جز توجه و حمایت از شرکت های دانش بنیان نداریم. در این صورت دولت از محل درآمد مردم و شرکت های خصوصی، کسب درآمد خواهد کرد و وابسته به درآمد نفت نخواهد بود.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا