مخاطب ایرانی در سطح پایینی از سواد رسانه ای قرار دارد

دکتر ابراهیم جعفری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با سواد رسانه ای در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: بحث ما این است که در میان سرعت شتاب انگیز تحولات و اخبار بیشمار ورنگارنگ که خیلی وقتها هم دچار تخریب شده و ممکن است حتی حقیقت را وارونه جلوه دهند خود مخاطب باید به یک بینش و دانشی مجهز باشند که بتوانند ضرر را از منفعت خویش تشخیص دهند.

وی ادامه داد: سواد رسانه ای در واقع یک فیلتر ذهنی برای مخاطب است که از طریق آن می تواند حقیقت را از دروغ تشخیص دهد. به عنوان مثال اگر یک مخاطب با نظریه برجسته سازی آشنا باشد، می تواند تیترهایی را که رسانه ها برجسته می کنند تا افکار عمومی را به سمت امیال خود سوق دهند را به راحتی شناسایی کرده و به بیان دیگر قدرت تمیز و تشخیص داشته باشند.

جعفری در رابطه با وضعیت سواد رسانه ای در کشورمان تصریح کرد: متاسفانه مخاطبان جامعه ما در سطح پایینی از سواد رسانه ای قرار دارند. مشکلی که وجود دارد این است که مخاطبان ما آنگونه که باید و شاید به آن دانش و بینش مجهز نیستند.

وی تاکید کرد: چنانکه می بینیم برخی از نشریات زرد که تیترهای اغواگرانه و هیجانی داشته اما محتوای پوچی دارند بیشتر از نشریات علمی- تخصصی که حرفه ای عمل می کنند، فروش دارند و این یعنی مخاطب جامعه ایرانی آنگونه که باید و شاید به حداقل درجه از سواد رسانه ای دست پیدا نکرده و فریب ظاهر را می خورد.

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: راه حل رفع این مشکلات این است که در درجه نخست خود روزنامه ها بخشی از محتوای خود را به آموزش سواد رسانه ای اختصاص دهند. علاوه بر آن، رادیو و تلویزیون هم باید در تولید چنین محتواهایی بکوشد. این در حالیست که اگر هم صدا و سیما در این زمینه برنامه ای پخش کند، پخش آن را به نیمه های شب اختصاص می دهد که مخاطب عام به آن دسترسی ندارد.

جعفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر، که صحبت از تهاجم فرهنگی و جنگ نرم است باید با برنامه ریزی مناسب مخاطبان را آموزش داده و مجهز به سواد رسانه ای کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر اگر بخواهیم عمیق تر بر روی این موضوع کار کنیم مستلزم این است که از همان دوران ابتدایی تحصیل افراد بخشی از مفاهیم علوم اجتماعی را به مقوله سواد رسانه ای و آموزش آن اختصاص دهیم. بنابراین از همان پایه باید در متون درسی و برنامه ریزی های آموزشی و فوق برنامه به طور جدی به آموزش سواد رسانه ای اهتمام ورزیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا