سوزوکی از طرح یک موتورسیکلت جدید رونمایی کرد

کمپانی چند ملیتی سوزوکی که پس از مواجهه با بحران اقتصادی فلج‌کننده در سال ۲۰۰۸ به ناچار بازار موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای کلاس سوپربایک را به کمپانی‌های رقیب واگذار کرده بود، پس از سال‌ها انتظار با ایده ساخت محصول جدیدی که در نمایشگاه بین‌المللی موتورسیکلت میلان از آن رونمایی شد به صحنه رقابت بازگشته است. GSX-R1000L7 از سری موتورسیکلت‌های جیکسِر است و ادعا می‌شود از انواع پیشین قدرتمندتر، سبک‌تر، پرشتاب‌تر و کم‌آلاینده‌تر خواهد بود.

اِل ۷ مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، سیستم کنترل کشش ده مرحله‌ای، سیستم لانچ کنترل و یک کوئیک شیفتر اتوماتیک است. تعبیه سیستم کنترل کشش و کوئیک شیفتر، اِل ۷ را در ردیف سایر موتورسیکلت‌های رقیب قرار می‌دهد، اما وجه تمایز آن البته در میان موتورسیکلت‌های کلاس سوپربایک برخورداری اِل ۷ از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ است. براساس طرح رونمایی شده، این جیکسِر نخستین موتورسیکلت مسابقه‌ای خواهد بود که این سیستم روی آن نصب می‌شود. سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را با توجه به دور موتور در زمان‌های مختلف تغییر می‌دهد.

این سیستم در دور موتور بالا باعث می‌شود سوپاپ‌ها سریع‌تر از حالت عادی باز و بسته شوند تا کارکرد موتور در سرعت‌های بالا بهبود یابد. سیستم ذکر شده از تعدادی قطعات فلزی گلوله مانند استفاده می‌کند که در شیارهای چرخ‌دنده‌های میل سوپاپ کار گذاشته شده‌اند. وقتی دور موتور بالا می‌رود، این گلوله‌ها در اثر نیروی گریز از مرکز به بیرون رانده می‌شوند تا زمان‌بندی میل سوپاپ به تأخیر بیفتد. این زمان‌بندی متناسب با دور موتور در دقیقه تغییر می‌کند. سیستم ذکر شده روی وزن موتورسیکلت تأثیر ندارد، اما عملکرد موتور را تقویت می‌کند.

سوزوکی در یک اقدام عجیب اعلام کرد اِل ۷ به واحد اندازه‌گیری اینرسی مجهز نخواهد بود. وجود این سیستم که قیمت تمام شده وسیله نقلیه را افزایش می‌دهد با عملکرد سیستم ترمز حساس به زاویه در ارتباط است. واحد اندازه‌گیری اینرسی در بی اِم دَبِلیو اِس۱۰۰۰ آرآر کار گذاشته شده و چنانچه این سیستم از مجموعه تجهیزات الکترونیکی این موتورسیکلت حذف شود، می‌تواند عملکرد سیستم تعلیق نیمه‌فعال اِس ۱۰۰۰ آرآر را از حالت طبیعی خارج کند. با این حال، سوزوکی وعده داده که اِل ۷، به گونه‌ای مهندسی خواهد شد که این سوپربایک بدون نیاز به قطعه یاد شده و کاسته شدن از قیمت تمام شده محصول عملکرد صحیح خود را حفظ کند.

این کمپانی همچنین قصد دارد محصول جدید خود را به لحاظ فنی تا حد امکان ساده طراحی کند تا ساز و کار آن به‌راحتی قابل درک بوده و تنظیم تجهیزات هوشمند آن به یک صف طویل از تکنیسین‌های رایانه نیاز نداشته باشد.

عده‌ای از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند جِی اِس ایکس ـ آر۱۰۰۰ اِل۷ با موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای موجود در بازار قابل رقابت نیست. این در حالی است که سوزوکی ادعا می‌کند اِل۷ رقیب سرسخت یاماها آر۱ و بی اِم دَبِلیو اِس۱۰۰۰آرآر خواهد بود.

اِل۷ که پیش‌بینی می‌شود تا نیمه‌های سال آینده به بازار عرضه شود به عقیده کارشناسان زمانی در بازار مصرف به فروش خواهد رسید که سوپربایک‌های رقیب چند قدم از آن جلوتر خواهند بود. با این حال، این کمپانی امیدوار است به زودی عنوان برترین تولیدکننده سوپربایک‌های جهان را از آن خود کند.

منبع:جام جم

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا