بررسی برنامه ایران برای توسعه پایدار در افق 2015 تا 2030

دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی درباره جزییات این برنامه به ایرنا گفت: اولین نشست توسعه پایدار در سال 2000 میلادی در اجلاس هزاره سوم سازمان ملل متحد با حضور 189 کشور برگزار شد و کشورهای شرکت کننده در این نشست متعهد شدند برنامه ریزی های خود را در سطح جهانی و با درنظر گرفتن الزامات توسعه پایدار همراه با الزامات زیست محیطی انجام دهند.

دکتر عبدالرضا صمیمی افزود: از آنجا که تعهد کشورها در برنامه هزاره سوم برای بازه زمانی 2000 تا 2015 تعیین شده بود با پایان این مهلت، کشورهای جهان از جمله ایران باید ضمن بررسی عملکرد 15 ساله گذشته خود، برنامه جدیدی برای تحقق توسعه پایدار طی 15 سال آینده ارائه دهند.

وی بیان داشت : نشست تخصصی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی با رویکرد توسعه فناوری پایدار از ظهر امروز در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی و با حضور محققان برجسته بین المللی و داخلی آغاز شده و تا فردا در شش پنل تخصصی به بررسی مباحث مرتبط با توسعه فناوری پایدار در ایران خواهد پرداخت.

معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران خاطرنشان کرد: در این پنل ها موضوعات آب، سرزمین و مباحث زیست محیطی، فناوری اطلاعات و سبک زندگی دیجیتال، نفت و گاز، انرژی های تجدید پذیر و سیاست های آینده، تغییرات آب و هوایی، سلامت، اقتصاد دانش بنیان و توسعه پایدار، بودجه و بیمه و مباحث مالی توسعه فناوری پایدار و همچنین برنامه 2015 تا 2030 توسعه پایدار کشور به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

به گفته وی بعد از نهایی شدن برنامه توسعه پایدار ایران که طیف وسیعی از مباحث توسعه اقتصادی همراه با الزامات زیست محیطی را در برمی گیرد، این طرح برای تایید و تصویب به هیات دولت و مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

صمیمی ابراز امیدواری کرد با پشتیبانی دولت، مجلس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بانکها و منابع اقتصادی کشور، دستاوردهای برنامه توسعه فناوری پایدار در برنامه توسعه ششم کشور مورد توجه قرار گیرد.

بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی از امروز سه شنبه در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی گشایش یافته و تا فردا 13 اسفندماه ادامه خواهد داشت.

14 نهاد بین المللی از جمله مرکز انتقال فناوری در آسیا و اقیانوسیه (APCTT) ، کمیسیون علوم و فناوری برای توسعه پایدار در جنوب (COMSTAS) ، کمیته دائمی سازمان کنفرانس اسلامی در زمینه همکاری های علمی و فنی ( COMSTECH) ، سازمان همکاری های اقتصادی (ECO) ، موسسه فرهنگی اکو (ECI) ، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO) ، مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق خشک (ICARDA) ، مرکز منطقه ای علوم و انتقال فناوری – اتحادیه همکاری های منطقه ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IOR-ARC RCSTT) ، آکادمی علوم کشورهای درحال توسعه (TWAS) ، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) ، مجمع جهانی سازمان های تحقیقات صنعتی و فناوری (WAITRO) و گروه بین المللی توسعه پایدار (SDS GROUP) از حامیان بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا