آشنایی با کمک های اولیه قبل از سفر ضروری است

به گزارش ایرنا از انجمن ارتوپدی ایران، دکتر شهریار کامرانی افزود:با توجه به اینکه ایام تعطیلات و سفرهای نوروزی، ضروری است که افراد نکاتی را در ارتباط با کمک های اولیه در انواع شکستگی ها بدانند.

به گفته وی مهم ترین نکته در هر شکستگی بی حرکت نگه داشتن قسمت آسیب دیده در یک وضعیت مناسب است.

کامرانی ادامه داد:به عنوان مثال کمک های اولیه در ارتباط با یک بازوی آسیب دیده این است که توسط یک باندی آن را به گردن آویزان کنند و یا بازوی آسیب دیده را توسط یک تخته به حالت ثابت و بی حرکت نگه دارند.

این متخصص ارتوپد و جراح دست، ادامه داد: بین شکستگی بسته و باز تفاوت عمده ای وجود داردبه طوری که بیرون زدن یک استخوان در یک حادثه پیش آگهی یک شکستگی است که اگر افراد بتوانند شکستگی بسته را با حداقل حرکت انتقال دهند، از شکستگی باز جلوگیری کرده اند.

وی با اشاره اینکه در شکستگی ها، حفاظت از گردن فرد آسیب دیده بسیار مهم است گفت : در برخی از شرایط افرادی با کشیدن مصدوم از صحنه حادثه نه تنها کمکی نخواهند کرد، بلکه باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیری چون فلج شدن دست و پای مصدوم خواهند شد.

کامرانی افزود: تصادفاتی که با واژگونی ماشین همراه است،بهتر همراهان فرد مصدوم را در همان وضعیت رها کنند تا افراد با تجربه اقدام به نقل و انتقال بیمار را انجام دهند.

وی عضو گردن را حساس ترین قسمت بدن دانست و گفت :اگر دو نفر نقل و انتقال مصدوم را انجام می دهند لازم است که یکی از افراد گردن مصدوم را حفظ کرده و دیگری فرد را جابجا کند. 

کامرانی اضافه کرد: همچنین اگر قفسه سینه و تنه مصدوم با خون ریزی همراه باشد مناسب ترین اقدام این است که توسط یک پارچه تمیز روی آن نقطه به صورت موضعی فشار بیاورند، اما باید به این نکته توجه کرد که با بستن محل خون ریزی ممکن است خون به اندام نرسیده و سیاه شود.

***روش های مکانیکی درمان آمبولی

دکتر علی اکبر اسماعیلی جاه رئیس بخش جراحی ارتوپدی دانشگاه شهید بهشتی، درباره ایجاد آمبولی در افراد گفت:جراحی لگن همیشه با آمبولی همراه نیست و فقط برخی از افراد که استعداد دارند، به این اختلال دچار می شوند.

وی اضافه کرد :نحوه عمل جراحی نیز در ایجاد آمبولی موثر است، که خوشبختانه با دارو درمانی و امکانات مکانیکی 90 تا 95 درصد موارد قابل پیشگیری است.

اسماعیلی جاه اظهار کرد:معمولا افراد مسن که انعقاد خونشان دچار اختلال است بیشتر در معرض خطر قرار دارند، آمبولی ریه و مغز را درگیر کرده و در صورت درمان نشدن با عوارض وخیم تری همراه است.

وی افزود: برای روشهای مکانیکی درمان می توان به جوراب واریس و پمپ هایی که بعد از عمل پا را حرکت می دهد، اشاره کرد.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا