هر ایده‌ای قابل ثبت نیست

 مهرداد الیاسی در کارگاه آموزشی ثبت اختراع و مالکیت فکری که در دانشگاه آزاد قائم‌شهر برگزار شد با بیان اینکه اختراع باید در اندازه قابل قبول ملموس باشد تا مشخص شود، اظهار کرد: از شروط‌ اختراع این است که دارای گام ابتکاری باشد، هر چیزی که قبل از تصمیم اظهارنامه شفاهی یا کتبی باشد دیگر به آن اختراع اطلاق نمی‌شود.

وی اختراع را دارای سه شکل از دانش فنی عنوان کرد و گفت: باید اختراع با جملات شفاهی توضیح داده شود از این رو، اگر این تکنولوژی در دسترس همه باشد دیگر اختراع محسوب نمی‌شود.

الیاسی ادامه داد: بعضی از تکنولوژی‌ها وجود دارند که در دسترس نیستند و یا هر کسی این قدرت را ندارد که آن را بسازد چون کسی به این دانش دسترسی ندارد نمی توان گفت که اختراع محسوب نمی‌شود.

رئیس سازمان ثبت اختراعات کشور درباره این پرسش این که آیا هر ایده‌ای قابل ثبت است، عنوان کرد: هر ایده به تنهایی قابل ثبت نیست، دو نوع ایده وجود دارد که یکی از آنها ایده صرف است و دوم ایده کاربردی که قابلیت اجرا دارد.

وی اضافه کرد: اختراع باید در حد کامل افشا شود در حدی که شخصی که دارای مهارت عادی است آن را بسازد چرا که در آینده در صورتی که افشا نشود آسیب رسان است.

رئیس سازمان ثبت اختراعات کشور، با اشاره به اینکه فرمول‌های ریاضی اختراع محسوب نمی‌شود، یادآور شد: در نظریه‌های علمی نیز چیزی کشف نمی‌شود و اختراع نیستند اما وسایل کمک آموزشی می‌تواند به عنوان اختراع محسوب شود.

الیاسی در خصوص اینکه گونه‌های جدید گیاهی و جانوری جزو اختراع محسوب نمی‌شوند، گفت: میکروارگانیسم‌هایی که دستکاری شده قابل ثبت و حمایت است.وی خاطرنشان کرد: اگر زمانی شما به اختراعی رسیدید در حوزه افشای آن دقت کنید چرا که هر فردی زودتر اختراع را ارسال کند مقدم است.

الیاسی ادامه داد: باید برای ثبت اختراع ایده خود را بنویسید تا ببینید مشکل و راه حل آن چیست هر ایده ای استهلاک ندارد اما همین ایده می تواند کشوری را متحول کند بنابراین ایده‌ای که به ذهنتان می رسد را باید یادداشت بردارید این ایده سپس بررسی و در ذهن پرورش داده و در نهایت بهترین و فنی‌ترین راه را برای مشکل فنی انتخاب می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان ثبت اختراعات کشور با اشاره به اینکه خلاصه اختراع را باید در زمینه موضوع مورد نظر بیان کنیم و هدف خود را نیز در 70 تا 200 کلمه توضیح دهیم، ادامه داد: انسان‌های نتیجه گرا موفق هستند و بخش‌های خصوصی به دنبال نتیجه گرایی‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا