نرم افزار جامع ساماندهی اطلاعات شهری تولید شد

در سال های اخیر و همزمان با پیشرفت های فزاینده تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطاتی، بسیاری از تعاملات در دنیای واقعی به جهانی مجازی انتقال یافته است. امروزه مفاهیمی همچون شهر الکترونیک، دولت الکترونیک، شهروند الکترونیکی ناشی از پررنگ شدن روزافزون نقش تکنولوژی های ارتباطی در زندگی روزمره است. در این بین شهر الکترونیک یکی از خاستگاه‌های مدیران شهری و شهروندان در عرضه کردن و مورد استفاده قرار دادن خدمات شهری است. معمولا در شهر الکترونیکی تمام خدمات مورد نیاز ساکنان از طریق شبکه‌های اطلاع‌رسانی تامین شود. به این ترتیب دیگر نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان برای دسترسی به خدمات دولت و نهادهای خصوصی نخواهد بود.

شرکت دانش بنیان مهندسی محیا پرداز از جمله شرکت هایی است که برای تحقق این امر در کشور پیش قدم شده است. ساماندهی و منظم کردن بایگانی‌ها و ایجاد آرشیو الکترونیک از اسناد و مدارک، خدمات ژئوماتیک و تهیه نرم افزارهای مدیریت شهری به ویژه شهرسازی، نوسازی و GIS، آرشیو الکترونیک و اتوماسیون اداری از جمله فعالیت های این شرکت است.

اخیرا محققان این شرکت موفق به تولید و پیاده سازی مجموعه نرم افزارهای شهرسازی و نوسازی وGIS شده اند.

مصطفی درویشی، یکی از اعضای شرکت دانش بنیان محیا پرداز یزد در این خصوص گفت: سامانه شهرنگار وب به عنوان سامانه مدیریت فرایندهای شهرداری‌ها، تحت وب و مبتنی برopen source software است؛ این سامانه بر اساس اصول و استاندارد BPMN(مدلسازی مدیریت فرآیند کسب و کار) طراحی و پیاده سازی شده است.

وی افزود: این سامانه با اتصال همزمان به بانک اطلاعات شهرنگار2(تحت ویندوز) امکان دسترسی همزمان کاربران( کاربران تحت وب یا محلی) را فراهم ساخته و با استفاده از مدل فرایندی، بر اساس ساختارBPMS و نیز با استفاده از قابلیت های زیر سامانهGIS Web مجموعه ای بسیار قوی و انعطاف پذیر را برای مدیریت فرایندها، امور شهرداری پدید می آورد.

وی بیان کرد: بسیاری از فرایندهای کاری شهرداری‌ها با این سیستم می تواند به صورت آنلاین و خیلی راحت تر انجام شود. همچنین میزان مراجعه مردم به شهرداری ها نیز با تحقق شهر الکترونیک بسیار کمتر خواهد شد؛ افراد در داخل منزل می‌توانند بدون مراجعه به شهرداری ها خدمات شهری را دریافت کنند.

وی اظهار کرد: هم اکنون این نرم افزار در چند شهر کشورمان از جمله بندرعباس، ورامین، نوشهر، بجنورد، همدان، قشم، اسلامشهر و گلستان پیاده شده است. قرار است به امیدا خدا این نرم افزار در سال آتی و ماه های آینده در کلان‌شهرهایی مانند تهران، خراسان شمالی و رضوی نیز اجرایی شود.

درویشی گفت: چنین نرم افزاری بر اساس ساختارBPMS برای نخستین بار در کشور طراحی شده است؛ ما در این نرم افزار تمام فرایندهای داخل شهرداری ها را به صورت جامع طراحی کرده ایم و  در اختیار شهرداری ها و ارگان های مرتبط قرار داده ایم.

وی یادآور شد: ما برای اجرای این طرح در سایر شهرها نیز نیاز به حمایت بیشتر دولت داریم؛ اصولا شرکت های دانش بنیان به دلیل ماهیت دانش بنیان بودنشان نیاز به حمایت های مالی بیشتر دولتی دارند؛ هم اکنون بیشتر شرکت هایی مشمول دریافت وام و تسهیلات می شوند که روی بحث فیزیکی و تولیدهای انبوه تمرکز کرده باشند. هرچند باید دانش های ضمنی و آشکار مورد توجه قرار بگیرند اما در پس تولید این نرم افزارها نیز فکر و اندیشه ای نهفته است.

 

گزارش : فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا